Ik was twee weken terug naar het Late War toernooi in Odijk, en na een drie kwartier door Odijk rond te dwalen (de 9292 kaart was foutief, en de eerste persoon die ik om hulp vroeg stuurde me de verkeerde kant op…) kwam ik uiteindelijk nog net op tijd aan. Net na V4 uitkwam, maar nog wel V3.
Ik speelde de volgende lijst:
Strelkovy Vistula-Oder
1500 pts, Fearless Trained
HQ+battalion kommisar + 2 45mm obr 1942
Strelkovy (3 platoons of which 1 SMG and 3 bases Panzerfaust SMG, kommisar)
Strelkovy (3 platoons of which 1 SMG and 3 bases Panzerfaust SMG, kommisar)
Strelkovy Regimental Gun Company 4 76mm field gun
4 ZIS-2’s
4 ZIS-2’s
2 Katyusha’s met extra crew.
Strategie van deze lijst is vrij simpel, op defense ben ingegraven met genoeg antitank om flink vervelend te zijn, 8 ZIS-2’s is toch wel even slikken voor Pz4, StuG’s, of zwaardere dingen die assault in willen komen. Bij de aanval zijn er twee units die goedkoop tegenstanders infantry pinnen (want dat is de meeste lijsten die ik aanval) waarna ik met bases plus wat firepower van de AT guns de assault in moet zetten, en hoop op unit attritie mensen van de objectives af te schoppen.
Game 1:
Counterattack
Tegen Westfalen SS, precies dezelfde tegenstander en lijst die ik in Zwolle als laatste tegenkwam! Kans op revanche voor die 3-4 loss?
Twee units volks, drie units SS, een unit Pz4/Pz3's, een unit bombardment PaK's, 4 88's, een unit mortars en wat recce.
Tafel: Cityfight. Een erg grote stad, met aan een kant nog een stukje akker en bos.
Hij wint de rolloff omdat ik een 1 gooi,en kiest om te verdedigen.
Hij deployt zijn objective in een bos, ik deploy de objective midden op een straat buiten de stad.
Deployment: Ik loop hier tegen het probleem aan dat in dit scenario je deployment area vrij klein is als attacker en geen reserves aanwezig zijn- ik kan mijn ZIS-2’s dus niet goed neerzetten gezien ik iedere vierkante centimeter deployment zone gebruik. Mijn tegenstander zet zijn PAK’s op de achterlijn neer zoals altijd, zijn mortars in het midden, zijn 88’s op de voor mij linkerobjective, een squad SS en volks op de linker objective en een squad volks die naar de rechter objective gaat rennen. Hij heeft zijn andere twee units SS en recce in reserves, en zijn Pz’s in Ambush.
Turn 1: ik probeer uit mijn death trap deployment zone uit te komen en spreid me verder uit. Ik voer niet veel uit, maar krijg wel wonder boven wonder een van de PAK observers in de kerktoren dood met rifle fire. Een van mijn ZIS-2 heb ik in een bos moeten opstellen en faalt zijn bogging check.
In zijn turn 1 bombardeerd hij flink wat schade met zn PAK’s en mortars, en rent met zijn volks at the double naar de rechter objective. Hij popt ambush op zijn Pz’s op mijn rechterflank en begint met MG fire tegen me gooien.
Turn 2: ik zie dat mijn ZIS-2’s niet bij de Pz’s kunnen komen binnen 4 beurten, dus moet ik het maar met de 2 45mm’s doen. Ik check een hoop huizen, assault de observer van de mortars die wegrent nadat ik mijn twee attacks mis die in range staan. Mijn schoten doen bijster weinig. Mij ZIS-2 unbogt niet. Echt ser kommisar, hij zit muurvast! Ik pin wel zijn 88’s, welke voor de hele game pinned blijven ondanks 1iC rerolls. Blijkbaar zijn de luftwaffe helden al uit de lucht geschoten.
In zijn turn 2 krijg weer redelijk wat schoten over me heen maar dit keer nauwelijks damage door de huizen. De Pz’s gaan voor de aanval en gaan richting mijn rechterflank-flank, om mijn 76mms en 45mm’s te gaan snipen. Hierbij valt al de eerste 76mm. Mijn ZIS-2’s leiden zware verliezen tegen de mortars omdat ze naar voren aan het bewegen zijn.
Turn 3: ik beweeg me door de huizen heen, volgende beurt in assault range van de SS op mijn linkerflank. Ik krijg eindelijk mijn 45mm’s in line of fire van de Pz’s. Mijn ZIS-2 unbogt weer niet.
Ik doe flink wat schoten de deur uit, maar krijg een enkele casualty omdat mijn tegenstander ook in huizen zit. Ik bail een Pz3 maar deze stapt op de eerste gelegenheid weer in.
In zijn turn 3 bereikt hij met de volks de objective om in te graven en krijgt hij twee units SS bij de objective uit reserves. Zijn Pz’s schieten de platoon commander en 2 van de overgebleven 3 76mms weg, en ik verlies overal flink wat bases- ik heb ook nog maar 2 ZIS-2’s over, waarvan die ene nog steeds bogged is. Het lijkt nu erg problematisch te worden.
Turn 4: Ik ga voor de assault op de SS om tenminste nog 1 platoon dood te krijgen. Mijn ZIS-2 unbogt weer niet! Volgens mij proberen ze onder naar voren lopen uit te komen gezien de meeste ZIS-2’s nu door de gehaktmolen zijn gehaald. Mijn shooting is erg un-eventful, ik krijg net niet de pin op zijn SS, ookal gooide ik er 25 dice tegenaan. Mijn assault gaat door, sloopt 2 bases, en mijn tegenstander besluit zich terug te trekken naar zijn Volks, omdat daar ook de 88’s en een LMG in defensive fire kunnen schieten.
In zijn turn 4 probeert hij met de Pz’s mijn overgebleven twee guns van de rechterflank op te ruimen. Het lukt hem de 45mm te slopen, maar de enkele 76mm blijft staan dankzij de gun shield en wat erg goeie 5+ saves. Op dit punt zijn we 10 mins voor time dus kan ik hoogstens nog puntjes afsnoepen van zijn 6-1 victory.
Turn 5: De kommisar heeft genoeg van het gehannes van de ZIS-2, en zegt dat ze of de gun deze beurt vrij krijgen, of dat hij andere mensen regelt voor de gun (for you, 10 others). Prompt unbogt de gun. Ik zet me klaar om de SS te gaan assaulten. Ik sloop een Pz4 commander met mn 45mm, en ga de assault in. Door goeie positionering krijg ik minder defensive fire op mn dak, met nog 1 base die met Quality of Quantity geeft, en sla ik nog twee bases weg, waarop mijn tegenstander verder terug rent naar de objective. Ze halen hun morale voor onder ½ unit strenght, dus 6-1 loss.
Maar wacht, de toernooiregels zijn hier iets anders! Omdat de organisator een hekel had aan al die automatische wins van infantryspam lijsten, dus defenders winnen alleen als ze daadwerkelijk tot beurt 6 komen. Dus is dit een 1-1 draw! Voornamelijk door veel dice geluk dat die ene 76mm en die twee ZIS-2’s het overleefden.
Game 2:
Hasty Attack
Tegen: SS Niederlande, een speler die terug is van een lange hiatus van flames. Hij heeft 2 keer 5 SS Fearless Vets, wat Schrecks, een unit nebelwerfers, een unit van 3 panthers, een unit van 4 PaK’s, en wat lichte voertuigen (of wirbels of pumas, niet 100% zeker meer), allemaal FV.
Tafel: wintertafel, vrij open met een spoorlijn recht door het midden. Hij verdedigt omdat hij de rolloff wint, omdat ik weer een 1 gooi. Go Dice! Objectives worden vrij standaard verdeeld Rechts Links Midden, ik pak de rechter objective weg.
Deployment: hij kan maar 3 platoons deployen, deployt een SS op beide objectives plus zn HQ, en nebelwerfers midden achter.
Ik deploy mijn twee strelkblobs over de hele breedte van de tafel, twee diep, en zet mijn katyusha’s op de achterlijn.
Turn 1: ik ren naar voren, hij schiet. Niet zoveel casualties want de spoorlijn vangt de meeste klappen voor mijn linkerflank strelk. Mijn Katyusha’s rangen niet in.
Turn 2: ik krijg mijn 76mm’s, die wat naar voren lopen zodat ze volgende beurt kunnen bombarden. Ik At the Double mijn rechterstrelk, waardoor deze net achter de spoorlijn kunnen verstoppen. Yay voor bulletproof cover! Aan de linkerkant Assault ik zijn eerste unit SS die wat huizen aan het verdedigen waren. Deze assault lukt, en er vallen bij hem twee casualties, bij mij 3, voor hij zijn morale faalt en naar het bos bij de objective retreat. Ik consolidate tot op de objective.
In zijn turn 2 schiet hij op mijn double-strelk met veel maar ondanks veel hits helpt die spoorlijn zodat ik maar een enkele casualty heb. Op mijn linkerflank rent hij met zijn SS het bos verder in zodat ik niet op hem kan schieten, dit vind ik een speelfout want nu heb ik eigenlijk vrij spel wat de objective betreft. Hij zet wel de nebelwerfer platoon commander op de objective zodat hij niet automatisch verliest.
Turn 3:Ik krijg beide units ZIS-2’s. Ik zet alles een hoop naar voren. Mijn rechterstrelk kan niet niet assaulten deze beurt. Op mijn linkerflank assault ik de platoon command makkelijk hoewel ik wel een base verlies op de verdediging. Ik sta weer uncontested op de objective.
In zijn turn 3 komt zijn delayed reserve 3 Panthers. We vergeten hier voor scattered te rollen, dus eigenlijk heb ik hier gewonnen omdat zijn panthers op mijn rechterflank kwamen, niet op de linker objective. Hij zet zijn SS links naar voren op de bosrand voor firepower, maar is uit range voor assault. Zijn panthers, echter, zijn wel klaar voor assault. Door flink wat pew pew verlies ik hier flink bases, maar niet genoeg om van de objective af geschoten te worden. De assault van de panthers is hier dus allesbepalend, want als deze retreaten of niet de strelkovy ver genoeg wegduwen is het dus game. In defensive fire kan een van mijn Fausts schieten, en raakt prompt een Panther, welke direct ontploft. In de eerste ronde assault slaat hij twee bases weg. In mijn counterattack sla ik voornamelijk mis, maar 1 check forceer ik toch. Hij counterattackt en slaat mijn Faust dude dood. Ik counterattack en kom in range met mijn tweede faust, welke een panther bailt omdat mijn tegenstander een 5 gooit. Hij faalt zijn counterattack, en dus is het 6-1 victory voor mij!
Mijn tegenstander had hier ook nog een tactisch foutje in mijn mening door niet op mijn claimende unit te schieten met zijn Nebs, maar op mijn rechter unit. Want hij probeerde te voorkomen dat ik de middenste objective kon assaulten. Maar als hij de ss van de middelste objective wat had teruggetrokken dan had dit niet gehoeven.
Game 3:
Dust Up
Tegen: Trained Panthers. 2xpanthers plus HQ panther, nebs, wirbels, gepanzerte panzerpanzerpanzers in halftracks, reccex2 (iirc 2 pumas) en nog een kleine unit iets.
Tafel: dorpje in de heuvels ( bij deze Kursk 2 gedoopt). Objectives zijn op een diagonale lijn neergezet, het is snel duidelijk dat voor beide spelers het onzin is voor de achtersten te gaan, dus wordt het om de voorste twee in het dorp. Eentje staat op een plein wat ik onder controle heb, eentje achter een huizenrij waar de panthers beginnen.
Deployment: Fair Fight, en ik krijg de eerste beurt omdat ik eerder klaar ben met deployen van de helft van mijn leger ( wat pure onzin is als je naar tijd kijkt, 2 strelkovy deployen duurt toch wel 10 minuten, 7 panthers 7 halftracks 3 nebs beduidend minder). Ik deploy twee strelkovy en een unit ZIS-2’s op en om het plein tot aan achter mijn deploymentzone, welke weer vol is maar dit keer beter uitgespreid tegen de nebelwerfers. Hij deployt de nebels achterin zijn objective, de panthers bij zijn voorste objective, en de panzerpanzerpanzers op de weg naar mijn plein.
Turn 1: Ik loop met een hoop strelk naar voren, en graaf in met de stilstaande strelk en ZIS-2’s. Mijn observer faalt zijn roll om een huis te clearen met een 1, maar de meeste andere teams clearen hun huizen- het plein is nu omringd met russen in huizen.
Zijn Turn 1 rennen zijn panzerpanzerpanzerpanzers richting het plein (maar komen nog net niet aan), zijn panthers rijden naar mijn rechterflank en openen het vuur op mijn gun teams, maar doen geen schade door dug in en een paar goeie saves. Zijn nebs pinnen de ZIS-2’s en een strelk, maar doen geen schade.
Turn 2: mijn observer probeert weer het huis in te komen, en rolt weer een 1. Het is het enige niet-bezette huis op dit plein op dit moment. Voor de rest graaft de overige strelk zich in, of beweegt zich niet voor de komende storm. Gone to Ground op alles!
Zijn Turn 2, zijn panthers beginnen aan een flankmaneuver naar mijn rechter”flank”, omdat dat buiten bereik van mijn ZIS is. De panzerpanzerpanzerpanzerpanzer rijden het plein op, waar mijn observer nu staat te huilen. De machinegeweren ratelen, maar iedereen op het plein is prima. Aan mijn rechterkant gaat er door pantherschoten toch wat bases kapot (degene die zich pas deze beurt hadden ingegraven). De nebs pakken wat bases infantry weg op de linkerstrelk en pinnen de ZIS weer.
Turn 3: ik krijg mijn ZIS-2’s uit reserves, deze staan op de weg naar het plein.Mijn observer probeert weer het gebouw binnen te komen, om weg te komen van de aanstormende halftracks, maar durft het op een 1 toch niet aan. Misschien spookt het in dat huis? Mijn platoon command loopt naar zijn nebelwerfer observer om hem te assaulten, terwijl de rest van de ZIS de straat op loopt om de zichtbare Panther commander te beschieten. In shooting schieten de ZIS-2s op de flank twee hits op de commander (side 6 tegen AT 11), maar rollt mijn tegenstander 5 en 6 en faal ik mijn firepower op de 5. Duidelijk heeft deze Panther ace geleerd hoe zijn tank te anglen! Ik schiet met wat infantry en een 45mm tegen de panzerpanzerpanzerpanzerpanzerpanzers , maar doe alleen een bail met rifle fire, welke gelijk opgelost word door mounted infantry regel. In assault val ik zijn observer aan, mis, en hij counterattackt mij en slaat mijn platoon commander dood. Hierna valt hij terug, en mijn guns mogen niks want gun-teams.
In zijn turn 3 krijgt hij geen reserves, en krijgt zijn panthers in de “flank” van mijn rechter strelkovy. Zijn panzer^7 stappen uit (maar laten hun halftracks op het bord door duitse regels) en bereiden zich voor op de assault. In shooting snipet de nebelwerfers weer een base, en ratelen de panzer^8 de observer plat en schieten ze nog een team af van de strelkovy, welke ze pinnen. De panthers schieten op de strelkovy, en slopen met hun main guns toch twee bases. Dit is genoeg om hem het vertrouwen te geven om de assaults te verkondigen, want mijn rechterflank Panzerfausts kunnen geen defensive fire doen of in de eerste ronde combat slaan. Eerst vallen de panzer^9 aan, maar worden door bakken met defensive teruggeworpen met flinke casualties op de infantry.4 van de 7 bases leven nog, plus alle 7 halftracks, maar de halftracks tellen niet mee voor platoon morale. De panther assault gaat door door geen effectieve defensive fire, en sloopt in de eerste ronde combat drie bases! Mijn counterattack is snel, gelukkig, en de Faust red het net naar combat doordat de panthers vooruit zijn gekomen door het slopen van alle 3 teams. Ik sla een kill met de faust en een bail met een random team. Hij counterattackt, slaat nog een base dood, waarna de panzerfaust hem opblaast. De bailed panther is automatisch captured, en ik stap zoveel mogelijk terug naar trenches, maar dit lukt niet helemaal. Op de run away move proberen wat infantry het spookhuis binnen te komen maar zij gooien ook beide een 1. Blijkbaar was de observer niet de enige die spoken zag!
Turn 4: Ik krijg mijn 76mm’s uit reserves, welke naar zijn nebs toe lopen om die proberen te beschieten. Ik graaf in met de strelk maar faal. Ik schiet met de achterste twee ZIS bij de objective op de infantry, maar mis, en met SMG spam sloop ik een van de infantry die niet ver genoeg weggerend waren, maar de panzer^10 halen hun morale, onder vrolijk “Deutschland über alles” gezang. Mijn ZIS-2 op de linkerflank schieten nu met hun volle 9 schoten, en de commander-panther sterft een pijnlijke dood aan 5 pens plus een glance. De laatste ZIS schiet op de observer en schiet hem overhoop! De 76mm’s schieten op de nebs, maar missen.
Zijn turn 4 schiet hij wat van de niet-ingegraven strelk om, zodat deze rechtse unit tot 15 bases valt- 1 ronde Quality, ik zal er gebruik van moeten maken! Hij valt nogmaals mijn objective aan met de panzer^11, en dit keer komt hij in contact omdat ik pinned ben door de machinegun spam! Hij heeft alleen wel pech, en sloopt met 3 attacks 1 base, en mijn counterattack sloopt er 2, waarna ze morale falen en weer terug naar hun halftracks mogen lopen. Hierna haalt hij met de laatste base morale weer- echte doorzetters!
Mijn turn 5 krijg ik mijn Katyusha’s, die niks meer gaan doen eigenlijk- het is bijna tijd en het enige wat ze zouden kunnen is de nebs irriteren. Mijn rechter strelk ruikt bloed en loopt vol op de Panthers af voor een assault, met een paar gaten zodat de ZIS-2’s op de panthers kunnen schieten.
In shooting schiet ik met de 76mm’s 2 nebs en hun commander weg, maar halen ze hun morale. Verder schiet ik met mijn linker strelk en ZIS-2s de laatste stand infantry weg, waardoor de halftracks van tafel verwijderd worden. Aan de rechterflank schiet de voorste ZIS (de enige met Volley Fire) een panther bailed, en opeens kan ik niet meer tegengehouden worden op defensive fire door die ene 15de base. Hij schiet nog wel twee bases af, waardoor mijn morale point dichtbij komt.Mijn assault heeft alleen wel een faust in range, welke een panther sloopt. Hij faalt gelijk morale en rent weg met zijn overgebleven Panther, maar haalt zijn platoon morale check. Ik ren terug naar mijn trenches, hopende dat de beurt erna de wirbels me niet helemaal van kant maken, maar ik red het niet met de meeste van mijn troepen.
Op zijn turn 5 krijgt hij reserves, de Wirbels die bij mijn rechterflank op komen dagen. Hij schiet wat met zijn nebs, maar sloopt alleen een ZIS-2 van het middenstuk. De wirbels en de panther schieten mij tot morale op de rechterflank, maar deze hoop is voor hem gelijk op de eerste dobbelsteen voorbij, want ik haal de morale gelijk.
Op mijn beurt doen vanwege tijd maar het belangrijke alleen, de 76mm’s missen alles op de nebs, de ZIS-2’s op de weg zien de enige panther en schieten hem bailed! Deze morale test wordt gefaald, waardoor hij nu op tafel 2 units heeft en 3 destroyed, 1iC dood, geen 2iC, dus hij faalt automatisch company morale! Gezien ik geen volledige units kwijtgeraakt ben, is dit dus een 6-1 victory!
Dit brengt mijn totaal op 1 draw 2 wins met 13 punten, wat een dobbelsteen oplevert tussen mij en de andere soviet strelkovy speler, die ook 13 punten heeft op dezelfde manier. Hij gooit een 2, gezien mijn geluk met gooien dacht ik dat dat een 1 ging worden maar gelukkig het is een 3. Dit betekent een tweede plaats, met mijn eerste medaille en een diceofwar Totenkopf dice set!