10e Editie 40K review & 2000 punten uitdaging.

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

10e Editie 40K review & 2000 punten uitdaging.

Berichtdoor JtheCrazed » 28 jul 2023 13:12

Voordat ik begin wil ik even duidelijk maken dat ik nog steeds geen echte Missions heb gespeeld, en alleen 3 Only War potjes tegen zwakkere legers. Tau (mijn zwakste leger) vs Deathguard (HET zwakste leger), Custodes vs thousand sons, en Imperial Knights vs Chaos marines op 1000pts. That said, laten we beginnen.

Algemene opmerkingen

Meeste 10e mechanics zijn uitstekend, het weghalen van de psychic phase heeft een goed effect op de flow van de game gekregen, en patjes gaan sneller en makkelijker als je je units een beetje kent. Er zijn echter 2 mechanics die tegenvallen: Battleshock en cover. als iemand die custodes speelde in 9e weet ik hoe goed cover kon zijn waar een squad Custodean Guard geen damage kreeg van AP-1 attacks. In de nieuwe editie is dit soort cheese weg. Maar wat er in de plek voor is gekomen beschermt meeste units die het nodig hebben slecht. de voorwaarde dat 3+ save units geen bonus krijgen tegen AP0 is ontzettend irritant want dat maakt ap-1 gewoon slecht, terwijl mass AP0 veel meer damage doet dan je het zou verwachten. Terwijl dit vroeger -1 to hit gaf op mass fire. Blast regel is verbeterd naar mijn mening en de fixed squads voorkomt cheesing met precies 19/14/9 models in een squad bijv. Als een van je models net zichtbaar is kan de hele squad squad dood gaan, cover be damned.

Veel mensen hebben het al over battleshock gehad, en ik kan daar niet zo veel aan toevoegen, zeker met dingen als sticky objectives, maakt het niks uit. Je kan units battleshocken wat je wil maar je schiet er niks mee op, het voelt een beetje als een troostprijs van: (Oh je had de unit bijna dood, jammer joh!). Op belangrijke models is het meer een CP tax omdat het 1 CP kost om weg te halen, en voor sommige kost het niks. Maar goed tijd voor de

Custodes

Naast het feit dat een paar units undercosted (alle niet forge world custodian infantry is erg sterk :thumbup: ) en eentje overcosted (Bikes :angry: ) zijn ze heel goed gedesigned. De nieuwe Ka'tah is veel versimpeld, maar de indiviuele units zijn complexer met meer abilities. Niks slechts te zeggen, naast het feit dat ze iets te sterk zijn.

Knights

Knights zijn grotendeels hetzelfde maar het is minder all over de place gemaakt. Je kiest je vow en je kan beginnen in plaats van 2 vows met troths, etc. Gewoon gestroomlijnd. Ze zijn nog een beetje aan de sterke kant, maar wel richting balanced, gezien get mijn closest potje was tegen een lower tier faction.

Tau

Oh god waar begin ik. In tegenstelling tot de andere twee heb je een doctoraat nodig in wiskunde en Engels om de regels volledig te begrijpen. De faction mechancic werkt de helft van de tijd niet en GW WEIGERT een clarifaction te geven. Terwijl alles versimpelt is, is bij tau alles onnodig moeilijk gemaakt. De drone change is goed, maar de tactical drones unit bestaat alleen om een rechtzaak te voorkomen omdat ze nog als models worden gerekend op de tau kits. Dus drones kunnen niet meer wounds tanken, behalve op de Coldstar. FTGG geeft een improvement op je balistics skill, maar een verslechtering als je op alles behalve 1 target schiet, tenzij je coordinate and engage gebruikt, dan krijgt een ANDERE model de improvement maar NIET de penalty, dus dan is die beter maar de unit die de "guided unit" is krijgt de penalty wel. De markerlight drone doet grotendeels hetzelfde als de gun drone (de ability om te spotten na een advance move) maar de gun drone heeft een wapen, dus die neem je altijd. De battlesuit commanders zijn compleet unbalanced, waar eentje extra movement en ALLE wapens assault geeft, verslechtert een ander de AP van attacks op je unit met 1 en MAAKT HEM LANGZAMER. De Stormsurge heeft een stuk equipment dat er voor zorgt dat zijn wounded effect genegeerd word wat je doet afvragen WAAROM HIJ EEN WOUNDED EFFECT HEEFT UBERHAUBT. De enige ability van de Crisis suits is een standaard 6" advance maar geen van hun wapens hebben assault, dus je MOET de coldstar commander pakken om het te kunnen gebruiken. De crisis suits hebben 1 viable manier om ze te bouwen (CIB met shield) want om de een of andere reden denkt GW dat A4 S4 AP0 D1 weapon even goed is als een A3 S8 AP-2 D3 wapen en een ingnore hit penalties abilities even goed is als een 4+ invunreble save... En dan heb ik het nog niet eens over de wat meer niche units... Farsight en Longstrike zijn nutteloos. De Coldstar is untargetable buiten 12" net als de sniper en dat is gwn busted.

Kortom, niks werkt zoals het hoort en alles is een rommeltje. Dat en alle melee opties zijn weg of slecht, dus we zijn weer terug bij 8e waar het kroot hound spam met untargetable cheese is... Kom op.
Legers die ik speel: 40K: Tau, Imperial Knights (chaos en loyal), Custodes
JtheCrazed
Towns Fool
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 06 jul 2023 22:01

Re: 10e Editie 40K review & 2000 punten uitdaging.

Berichtdoor JtheCrazed » 28 jul 2023 13:28

Daarbovenop wou ik een nog steeds graag eens een keer een competetive potje doen op 2000 punten als iemand er klaar voor is!
Legers die ik speel: 40K: Tau, Imperial Knights (chaos en loyal), Custodes
JtheCrazed
Towns Fool
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 06 jul 2023 22:01


Keer terug naar WH 40.000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron