Kings of War uitgeprobeerd

Warhammer Age of Sigmar, Kings of War, 9th Age

Moderator: theWoodcutter

Kings of War uitgeprobeerd

Berichtdoor Caladai Doomblade » 08 apr 2014 16:39

Oke, afgelopen zaterdag had ik dus een WH fantasy battle gepland met een maat van me. Nu was ik de week daarvoor eens aan het kijken naar Kings of War (van Mantic, net als dreadball). Kings of War is ook een fantasy battle systeem, met dezelfde soort miniaturen (alleen minder mooi en VEEL goedkoper). Maar je kunt WH pupkes er prima voor gebruiken, de lijsten zijn er bijna voor gemaakt...

Na de WH battle hebben we dus een potje KoW uitgeprobeerd, en we waren eigenlijk allebei heel enthousiast. Ik wist niet zo goed wat ik er van moest verwachten, maar het speelde verrassend snel en makkelijk, en voor ons een stuk plezieriger dan WH.

Ik bewaar de grote uitleg voor het einde van deze post, maar ik vond het echt een tof systeem. De battle duurde in totaal zo'n 1,5 uur, en we hadden een leger dat in WH ongeveer 1000-1250 punten zou zijn. We hoefden misschien 3 keer iets op te zoeken in de regels zelf, tegenover zo'n 20 keer tijdens de WH battle. Ideaal voor iemand als ik, die niet wekelijks een battle speelt. Voor mensen die intresse hebben, ik kan een potje zeker aanraden. Het kost je niks, en het is gewoon een tof systeem. Veel tactischer en minder afhankelijk van of je de 'juiste' units/characters/magic items hebt. Ik ben overtuigd.

Even in het kort de verschillen:
In KoW hebben units een statline. (bijvoorbeeld: speed 5, melee 4+, ranged 4+, defense 4+, attacks 10, nerve 14/16)
Individuen zijn er niet in units. Een unit archers van 10 heeft 10 attacks (zowel ranged als melee). Een unit spearmen van 20 heeft 10 attacks (enkel melee) +5 omdat ze de Phalanx special rule hebben (vanwege de speren!)
In kings of war move je je speed, dubbel je speed of je charged dubbel je speed. In de shooting phase rol je het aantal attacks om te raken heb je 4+ nodig (-1 voor cover en/of long range), met elke hit moet je de defense van je tegenstander evenaren om schade te doen. Schade wordt bijgehouden met tokens of een dobbelsteen, je haalt geen poppetjes weg. Dan test je nerve (zie melee).

In de melee zit het grootste verschil. Aanvallen werkt hetzelfde als shooting, met dubbele/driedubbele attacks bij flank/rear charges. Je doet schade en dan test je nerve. Nerve test je door 2D6 te rollen plus de totale schade die de tegenstanders unit heeft gehad in de hele battle. Als je het laagste getal evenaart mag je tegenstander in zijn beurt niet schieten en niet chargen, evenaar je het hogere getal dan is de unit vernietigd/gevlucht/gevangen, je haalt de unit dan weg. Echter, als je onder het lage getal blijft, dan is de tegenstander nog klaar om te vechten. Je haalt jouw unit 1 inch achteruit, en je tegenstander kan in zijn beurt jouw unit chargen en proberen weg te jagen.

Daardoor wordt support en het beschadigen van grote units (met een hoge nerve) met shooting heel belangrijk. Outflanking, dubbele charges op 1 unit, etc. 1 hele goede unit gaat het nooit alleen redden. Zonder support jaag je een tegenstander meestal niet weg, en als je vervolgens in zijn beurt een unit in je flank krijgt (dubbel attacks) dan ben je al snel het haasje.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Kings of War uitgeprobeerd

Berichtdoor Skevan » 08 apr 2014 18:38

Ik ben ook heel benieuwd naar warpath. De scifi tegen hanger
With Ate by his side come hot from hell, Shall in these confines with a monarch's voice
Cry 'Havoc,' and let slip the dogs of war;That this foul deed shall smell above the earth
With carrion men, groaning for burial.
Avatar gebruiker
Skevan
BOFH
 
Berichten: 1168
Geregistreerd op: 16 maart 2006 19:27

Re: Kings of War uitgeprobeerd

Berichtdoor Caladai Doomblade » 09 apr 2014 09:19

Ja, na KoW ben ik ook de Warpath regels maar eens gaan lezen, en of zich is de basis redelijk hetzelfde. Leuke twist lijkt me het om-de-beurt activeren van 1-3 units, dat geeft denk ik een tof tactisch element en maakt het wat minder 'in mijn beurt schiet ik alles op jouw leger, en dan mag jij met alles op mij schieten'. Ik denk dat het zeker cool kan zijn.

Dus, binnenkort eens proberen? Nu dat ik KoW heb gespeeld verwacht ik niet dat een potje Warpath heel lang moet duren.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Kings of War uitgeprobeerd

Berichtdoor henerius » 15 apr 2014 16:26

ik lees een aantal overeenkomsten met Pike & Shotte. Het klinkt zeer interessant.
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Kings of War uitgeprobeerd

Berichtdoor TROLL » 19 apr 2014 13:56

heb vandaag een pot WH40K gespeeld in Tilburg @ de dobbelsteen. En toen ik boven in de winkel keek hadden ze het rulebook van kings of war liggen.

Een machtige 8 euro voor de volledige regelset, dus maar even mee genomen. T prachtige is dat je het met WHFB modellen kunt spelen dus geen compleet nieuwe leger hoeft aan te schaffen als je al een WHFB leger hebt.

Als iemand interesse heeft om het een keer te proberen lemme know :)
Legers die ik speel: WHFB: Hordes of chaos, WH40K: Space Wolves, Fallout Wasteland warfare, StarWars Legion: Seperatists, AoS: KruleBoyz
Avatar gebruiker
TROLL
Bandana Waddle Dee
 
Berichten: 1196
Geregistreerd op: 22 maart 2007 18:21
Woonplaats: Limbo

Re: Kings of War uitgeprobeerd

Berichtdoor Caladai Doomblade » 19 apr 2014 15:01

Check, lijkt me leuk!
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Kings of War uitgeprobeerd

Berichtdoor Terentius » 19 apr 2014 17:14

Een machtige 8 euro voor de volledige regelset, dus maar even mee genomen.


Gratis zelfs als je hem van hun website download: http://www.manticgames.com/free-rules.html. Dat in sterke tegenstelling tot GW waar digitale producten vaak nog duurder zijn dan hun fysieke tegenhangers.

Warpath lijkt me ook zeer interessant, maar is door Mantic Games alweer een tijdje niet naar omgekeken. Misschien dat ze daar nog een Kickstarter voor doen, net zoals bij Kings of War, Dreadball en Deadzone. Zeker wel interesse om het een keer uit te proberen.
...
Legers die ik speel: Chaos Space Marines & Dark Eldar
Avatar gebruiker
Terentius
Hormagaunts
 
Berichten: 764
Geregistreerd op: 16 nov 2011 14:56

Re: Kings of War uitgeprobeerd

Berichtdoor henerius » 20 apr 2014 17:44

hier is interesse om het te proberen!
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Kings of War uitgeprobeerd

Berichtdoor Caladai Doomblade » 21 apr 2014 10:54

800 - 1000 punten is een mooi aantal om een eerste keer mee te spelen. Het is echt gemaakt om grotere battles makkelijk te maken. 1200 punten kow is ongeveer 2000 punten whfb.

Ik heb 800 gespeeld en daar had ik 3 a 4 blokken, een warmachine en een tovenaar voor.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Kings of War uitgeprobeerd

Berichtdoor Caladai Doomblade » 23 apr 2014 20:20

Als iemand zin heeft wil ik morgen wel een potje wagen! Iemand?
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...


Keer terug naar Mass Battles

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten