empire tactiek

Warhammer Age of Sigmar, Kings of War, 9th Age

Moderator: theWoodcutter

empire tactiek

Berichtdoor pijnappel » 17 maart 2012 14:43

tijdens het maken van mijn lijst voor deamels en damsels heb ik besloten om veel met kleine units te spelen van 5 free company.

toen bedacht ik een tactiek, maar ik weet niet of deze inderdaad zo goed werkt als ik ingedachte heb.
het gaat om het volgende.
wanneer ik in de battle het voor elkaar krijg om zo'n situatie te krijgen.
Afbeelding
Unit A, die er langs wilt. Moet eerst Unit B, dat 5 free company zijn, chargen. Maar door de Unit C kan hij die charge niet maken omdat die in de weg staat. Als hij dan Unit C wilt chargen, staat unit B in de weg. Dus de enige mogelijk heid is om een swift reform te maken en er tussen door te lopen.

Dan komt situatie 2.
Afbeelding
De cannon en halbediers had ik bij de eerste niet getekend maar staan er wel.
In mijn beurt zal ik dan dit doen.
Afbeelding
Nu kan ik met mijn kannon een mooi schot pakken omdat de unit A meer ranks heeft door de swift reform. Mijn 2 units free company sluiten er dan achter de unit aan om de volgende beurt te chargen. En mijn halbediers lopen een beetje naar voren.
in zijn beurt zal hij weer naar voren lopen.
Afbeelding
En in mijn volgende beurt kan ik dan een combo charge maken door met mijn halbediers de flank te pakken en mijn free company's in zijn rear te chargen. en sta ik in close combat op deze manier
Afbeelding
mijn kannon heeft nou wel minder zicht, maar kan hopelijk nog wel wat anders zien. Dit kost wat beurten maar het zal hem zeker vertragen en dwingen om mijn spel te spelen want hij kan er gewoon niet omheen lopen. (deze hele situatie is er op gebasseerd dat mijn free company niet beschoten worden).
En krijg ik hem een een close combat die helemaal in mijn voordeel en ik dus een grote kans heb om die te winnen. Op deze mannier is hij wel verplicht om meer rangen te maken waardoor hij altijd steadfast is. Dat is wel jammer.
Wat ik daardan tegen kan doen is mijn halbediers inplaats van in een horde te zetten in een bus, zodat hij niet meer rangen heeft dan dat ik heb en hij de combat snel zal verliezen omdat ik op mijn combat resolution al +3 van de flank en rear charge, +3 van mijn rangen krijgt. Hij krijgt daarintegen geen bonus van zijn rangen, en vecht met bijna 2 keer zo weinig mannen als dat ik kan. Dus de kans dat ik zijn steadfast kan breken door de halbediers in een bus te staan en met mijn extra bonus en meer attacks zal hij waarschijnlijk met een zeer lage leadership zijn leadership test moeten maken en zal de kans dus ook groot zijn dat ik er achter aan ga. Dan heb ik drie mogelijkheden om hem in te halen met mijn free company en mijn halbediers dus ook daar is de kans aardig groot dat ik een overrun maak. en zo een grotere unit in 1 close combat ronde kan vernietigen terwijl mij het niet al te veel punten moet gaan kosten.

Maar wat vinden de Empire expert hiervan, zijn jullie met mijn idee het eens.
is dit al een keer geprobeerd en werkte het niet of ben ik de eerste met dit idee.
Legers die ik speel: WHFB- Empire
pijnappel
Halfling disguised as Tzeentch
 
Berichten: 230
Geregistreerd op: 27 mei 2010 18:39
Woonplaats: Nijmegen

Re: empire tactiek

Berichtdoor bas_2312 » 17 maart 2012 16:21

Wel een mooi plan, maar ik ben bang dat het niet gaat werken. Ten eerste heeft de tegenstander natuurlijk ook wel meer dan 1 unit, en zo'n unitje van 5 is ook snel weg. Free Company heeft trouwens ook een minimum unitsize van 10.

Verder kun je bij deze situatie gewoon gecharged worden:
Afbeelding

Volgens mij is het namelijk zo dat als je de charge wel haalt, maar die "close the door" move niet kan maken, dat de vijand dat moet doen. Je kunt natuurlijk wel gewoon algemeen irritant doen door te vluchten, waardoor er een grote kans is de de vijand de charge faalt.

Verder zou ik het gewoon eens proberen, want misschien werkt het stiekem wel gewoon heel erg goed.
Legers die ik speel: Chaos Dwarfs, Ogres, Otherstuff..
Avatar gebruiker
bas_2312
Prozac of Khorne
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 07 nov 2006 01:49
Woonplaats: Hilversum

Re: empire tactiek

Berichtdoor Chris » 17 maart 2012 23:23

Dit zou tellen als een dubbele charge tegen beide units tegelijk. Allebei de units moeten dan aanschuiven. Je kan dit wel doen met een skirmishing unit, die in elkaar zou zakken naar rank n file formatie zodra ze gecharged worden, en dan dus niet meer in de frontal arc staan. Dit is echter bijzonder kazig, en zal ook vaak niet worden toegestaan.
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Avatar gebruiker
Chris
Lord Lion-O
 
Berichten: 1313
Geregistreerd op: 27 aug 2010 14:22
Woonplaats: Hannover

Re: empire tactiek

Berichtdoor TROLL » 19 maart 2012 14:44

@ bas: De units van 5 free company kunnen als het detachments zijn.

De taktiek van ophouden met 5 free company kan goed werken.

Niet op de manier hoe je beschrijft maar door simpelweg te blokkeren en of re-directen.

En al worden ze afgeschoten door pijlen en/of magie. Dan is dat ook niet erg want dan wordt er niet op je belangrijke eenheden geschoten of gecast.
Legers die ik speel: WHFB: Hordes of chaos, WH40K: Space Wolves, Fallout Wasteland warfare, StarWars Legion: Seperatists, AoS: KruleBoyz
Avatar gebruiker
TROLL
Bandana Waddle Dee
 
Berichten: 1196
Geregistreerd op: 22 maart 2007 18:21
Woonplaats: Limbo

Re: empire tactiek

Berichtdoor pijnappel » 19 maart 2012 18:05

bedankt allemaal, jammer dat het niet werkt.
Het leek mij een heel leuk idee om op zo'n manier grote blokken van tafel te krijgen.
en zoals theo al zij, units van 5 free company staan op mijn lijst als deteachments maar op het veld zijn ze helemaal zelfstandig.
Legers die ik speel: WHFB- Empire
pijnappel
Halfling disguised as Tzeentch
 
Berichten: 230
Geregistreerd op: 27 mei 2010 18:39
Woonplaats: Nijmegen

Re: empire tactiek

Berichtdoor TROLL » 20 maart 2012 08:55

ze zijn ook erg nuttig, vooral voor legers die zelf weinig units hebben. Zo dwing je je tegenstander om ze te negeren of met overkill stuk te maken. Beide opties zijn vervelend voor je tegenstander.
Legers die ik speel: WHFB: Hordes of chaos, WH40K: Space Wolves, Fallout Wasteland warfare, StarWars Legion: Seperatists, AoS: KruleBoyz
Avatar gebruiker
TROLL
Bandana Waddle Dee
 
Berichten: 1196
Geregistreerd op: 22 maart 2007 18:21
Woonplaats: Limbo


Keer terug naar Mass Battles

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron