Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Kwebbel over de kleur van je onderbroek (die van mij is vandaag grijs) of de grootte van een bijzonder omvangrijke tulp in je tuin. Of over iets anders. Begin gewoon een Word Association Thread!
Voorheen ook wel bekend als hive cafe

Moderators: Bobske, Skevan

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 10 apr 2020 10:27

hihi leuk Simon, en bedankt voor de aanmoediging.

STAP 6

Inventariseer en leer

Elke stap gaat natuurlijk gepaard met een hoop gedachten en zielensroersels; waarom doe ik dit? Wordt ik hier gelukkig van?
Is dit belangrijk? etc. Maar deze stap misschien het meeste .

De VRAAG?
Hoe groot is die Pile?

Het is niet alleen diepe ellende natuurlijk, dit is de tijd om te nostalgiseren.
Weet je nog toen? Oh, deze heb ik in de rode periode geschilderd? Oh, dat spel wilde ik toen zo graag spelen maar er was op dat moment niemand die ook wilde .

Ook weer een moeilijke stap voor hoe langer je verslaafd bent, hoe ouder je bent, hoe groter je Pile is.
Denk aan verhuizen, en zeker als je kleiner gaat wonen. Je ruimt eerst een hoop op als je inpakt. Oh zo lang niks mee gedaan, kan weg.
En als je uitpakt heb je vaak toch nog zoiets van oh, had ik dat bewaard, kan toch wel weg.
Of; gaat nu nog niet weg, weer 5 jaar in een doos op zolder.

Het is leuk om jezelf hierbij te leren kennen. Waarom doe, deed ik iets? Wat is de charme er van?
Oh, ja zo was ik vroeger? (ultra harde lijst of fluffy). Hé dt is nooit veranderd, en hoe komt dat, is dat wel goed?

je kan doorgaan hier mee tot ad infinitum. Daarom later een volgende stap.
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 10 apr 2020 11:25

Stap 7

Stop met je verslaving voeden.

Die hersens hebben rust nodig, moeten minder gevoelig worden voor die verslavingprikkels.

Of het nu ongezond eten, ongezond drinken, kleren, boeken, sex, je partner etc. is, om af te kicken moet je van het verslavende weg blijven.
Dus

Stop met kopen! Koop niks meer.

Nu extra moeilijk omdat je alle prikkels net weer gehad hebt.
Dus nee, je hoeft dat leger, die warband etc etc. niet af te maken nu.
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 11 apr 2020 08:14

Stap 8

Ja, ja we komen eindelijk aan de Pile toe.
Ja, ik mag miniaturen, plakken, schilderen etc. denk je dan.

NEE!

Tenzij je Pile heel klein is, dan wel.
Nu is het de tijd om spullen weg te doen.
Ach wee!

Niet alles ineens, maak het jezelf niet te moeilijk, dan val je namelijk ook weer sneller terug in je verslaving.
Die doos die er al 1, 2, 3, 4, 5 jaar of langer ongeopned ligt. Dat ene doosje miniaturen waar je een leger mee wilde starten maar toen bleek de rest van het leger niks. Die unit op sprue van die ene basisdoos, omdat je de andere helft en het terrein wilde hebben. etc.
Dat leger dat je half geverfd in metaal hebt en allang vervangen is door plastic. Die oude modellen die je nooit meer gaat gebruiken vanwege je beginners paintjob en het spel wordt niet meer gespeeld.

Geef het weg, verkoop het op Marktplaats/E-Bay, gooi het desnoods weg :snif: (wel gescheiden afval)

Op je Pile neemt het ruimte in je leven, in je hoofd in en het voedt je verslaving.
Dus geen ruimte voor iets anders (je verslaafde brein denk nu, Iets anders? Ik wil niks anders?), geen ruimte voor rust.

Maak die ruimte, gun jezelf die rust. Denk eens aan al die tijd en het geld die je in de Pile hebt gestoken als je daar (deels ) iets anders mee had gedaan.
Je kende een andere taal, een hele studie, was naar het buitenland gereisd, heel de wereld rond, had 20 vrouwen versierd :disturbed:

Dus je kunt het, er zijn meestal wel enkele dingen die echt weg kunnen.

Succes! Het is je eerste stap naar genezing. :tu:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 11 apr 2020 08:22

STAP 9

Stop! Koop niks!

Nu heb je iets gedaan en zegt je verslaafde Brein: beloning! Nu! Snel! :huh: :o

Maar je bent sterk en laat die Pile niet groeien!
:yes:

Nu is wel het moment dat je iets gaat schilderen of in elkaar zetten. Dat is je beloning, daar vermindert de Pile ook van.

En denk goed na, luister niet naar je verslaafde brein wat nu net al je oude zooi weer heeft gezien (en die nu, zonder stof, weer nieuwe prikkels ).
Dus laat liggen die oude zooi. Denk na over wat je echt wilt spelen/verven/in elkaar zetten.
Wat zijn echt jouw kernwaardes van de hobby.

Denk nu ook niet meteen aan de nieuwste shiny toys, ook dat is deel van verslaving.
Er zijn genoeg mensen waarbij het belangrijk is om de nieuwste auto, telefoon, computer, miniaturen, competitiefste leger etc te hebben maar dat is allemaal verslaving. En heel erg zwakte door die verslaving dat je je eigenwaarde daar uit moet halen.

Samengevat, ga er even voor zitten en wees lief voor jezelf.
Maar niet bingen! Ook daar zet dat verslaafde brein je extra aan toe als je aan het afkicken bent en je geeft weer toe.

Je kunt deze stap overslaan en Cold Turkey gaan maar dan moet je héél sterk zijn.
Het is soms echt af te raden omdat de kans op terugval véél groter wordt.

Stay Safe Stay Strong :gesmeerdebliksem:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor henerius » 12 apr 2020 12:48

Doorspoelen.....

Ow je bedoeld miniatuurtjes.... :unsure:
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 13 apr 2020 09:15

Doorspoelen.....

Ow je bedoeld miniatuurtjes....


:grijns:

STAP 10

Doe eens niks. Neem even afstand van de hobby.
Een dagje .
Lees of luister geen boek er over, kijk geen websites, geen youtube. Denk niet aan projecten, kleurenschema's, legerlijsten enz. enz.

Linda en ik hebben de "grap" hierover.
L: "Waar denk je aan?"
B: Niet aan seks of eten
L: Warhammer dus

En dit is/was wel een beetje waar. De huidige informatiemaatschappij (internet, FB, Whatsapp etc.) + alle reclamemakers die precies weten hoe ze je brein moeten triggern (nieuw! fantastisch! alleen nu! korting!) maakt dat je nog veel meer verslaafd bent.

Wie kijkt er niet elke dag op bv Warhammer Community, en soms vaker terwijl je weet dat de site om 5 uur pas geupdate wordt?
Met COVID-19 merk ik dit ook heel erg. Ik keek nooit meer nieuws (ben hier ook van af moeten kicken), nu weer wel en ook dan ga je steeds weer vaker kijken.
Iedereen is verslaafd aan zijn of haar telefoon. Ten koste van praten met je vrienden/partner etc.
Zelfs dit Forum en een blog is weer een vorm van moeten/verslaving.

Dus doe een schermloze, telefoonloze, hobbyloze dag. :yes:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor shogun » 14 apr 2020 07:22

[quote="Bobske"]
Er zijn genoeg mensen waarbij het belangrijk is om de nieuwste auto, telefoon, computer, miniaturen, competitiefste leger etc te hebben maar dat is allemaal verslaving. En heel erg zwakte door die verslaving dat je je eigenwaarde daar uit moet halen.[/quote]

Zijn wel verschillende dingen: 1 als je graag iets wil hebben omdat je het leuk vindt dan is dat toch geen probleem. 2. Als je graag iets wil hebben om mee te pronken dan is dat misschien wel een beetje triest maar dat is maar net welke waarde je er aan hecht(of een ander). 3. Een competitief leger is weer een heel ander verhaal, want mensen hebben nou eenmaal de behoefte om zich met elkaar te meten of het nou is met warhammer of sport. Iets leuk vinden is niet perse meteen een verslaving of een middel om je eigenwaarde op te krikken.

Ik denk alleen dat jij teveel de focus legt op de schuld van het ' materialisme' ten opzichte van je probleem om iets echt af te maken, wat natuurlijk heel herkenbaar is voor warhammer spelers/bouwers. Je kunt ook zeggen; het kost me simpelweg te veel moeite en dat is het niet waard in tijd en geld. Iedereen heeft wel eens een warhammer dip en ik voel ook dat na zoveel jaren warhammer mijn attentie span elke keer korter worden.

Ik denk dat jij er bij gebaat bent om te wachten op de nieuwe editie en misschien van daaruit weer iets langzaam op te starten. Sowieso heb je nog steeds de space wolfs en kun je spelen waneer je wilt.


[quote="Bobske"] Samengevat, ga er even voor zitten en wees lief voor jezelf.[/quote]

Ja, zo kom je de tijd ook wel door!! :bloos: :ole: :peukie: :laugh:
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 15 apr 2020 06:38

Iets leuk vinden is niet perse meteen een verslaving of een middel om je eigenwaarde op te krikken.


ik zal het ons basic effort-reward systeem noemen, :wink:
Dat is met alle welvaart goed in de war.

Je kunt ook zeggen; het kost me simpelweg te veel moeite en dat is het niet waard in tijd en geld. Iedereen heeft wel eens een warhammer dip en ik voel ook dat na zoveel jaren warhammer mijn attentie span elke keer korter worden.


Je neuroreceptoren zijn minder gevoelig geworden voor deze input. Dus heb je het gevoel dat je er meer voor moet doen voor dezelfde beloning.
Als je een tijdje het niet of minder doet daalt de gevoeligheid van die receptoren en heb je als je begint dus meer zin omdat het weer meer beloning oplevert, en vind je het dus weer leuker. :disturbed:

Ik ben mezelf dus discipline aan het opleggen zodat ik niet uit balans raak en me teveel op één ding focus. Waardoor mijn receptoren dus gevoeliger worden en ik eerder een goed gevoel krijg bij de dingen die ik doe. Discipline waardoor ik meer een gevoel van controle heb. :gek:

En dat doe ik vaker en niet alleen met Warhammer (dan ga ik weer een tijdje fanatiek fitnessen, of hardlopen, of vegetarisch/veganistisch eten, super zuinig proberen te doen, het nieuws wel of niet volgen, sociale contacten onderhouden etc. etc.)
Nu ik weet hoe het werkt, en al wat ouder ben :opa: ga ik meer voor de balans.

Zoals Jordan Peterson ying-yang beschrijft in zijn boek 12 rules for life.
Het (levens)pad tussen ying en yang, orde en chaos, loopt niet recht. Het is geen strakke lijn die je moet volgen. Het is een pad en de kunst is de balans te vinden tussen orde en chaos. Te veel van beid is niet goed. Weten dat je van het pad af bent en de weg er naar terug weer kunnen vinden.

Die weg zoek ik nu en dat gaat goed. Zeker met de lockdown, realiseer me hoeveel ik weer van rust houd en vaak teveel doe
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 15 apr 2020 06:40

anyhow

STAP 11

Na die dag niks hobbyigs doen, hoe was dat?
Dacht je er veel aan, was het een soort kriebel.
Nu mag je weer lekker zelf aan de Pile werken, maar ben je bewust van wat dat met je doet.

En zoals altijd : Koop niks nieuws
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Thunderboy » 15 apr 2020 08:15

Okay... Ik koop niets....
Speel:
40k: Necrons
Dropzone & Dropfleet commander (demo op verzoek kan altijd)
IA: Tau, Navy
Kill team: Nids & Necrons
Legers die ik speel: Dropzone commander: UCM en Scourge
Thunderboy
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 343
Geregistreerd op: 08 nov 2013 15:35

VorigeVolgende

Keer terug naar De kroeg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron