Battle 3 (aangezien we de vorige keer nog eentje achteraan speelde. De eerste won Martin overtuigend, dus tegen de bovengenoemde party. De tweede verloor hij, aangezien dat een volledig anti gear (=anima naam voor robots) party was. En met ruim 150 punten van de 250 geïnvesteerd in gears is het dan lastig winnen voor hem. Aangezien ik dat niet zo heel leuk vond om nog een keer te doen, heb ik voor deze keer een iets andere party gebouwd.
Het eerste wat je eigenlijk kiest als je een party van 250 of meer punten gaat spelen is de leader ervan. Voor Church (
link naar oracle) zijn daar momenteel 3 keuzes voor.
High Saint Eleniai, Romeo Exxet en optioneel Lostaroth Marchosias (dwz je kunt deze ook niet als leader inzetten, als leader is hij duurder, maar kan dan ook iets meer).
Ik heb een persoonlijke voorkeur voor Saint Eleniai, aangezien zij eigenlijk alle modellen in haar party beter maakt:
-je mag gnosis gebruiken nadat je je worp gezien hebt (gnosis zijn extra rerolls die je gedurende de beurt hebt, 1 per 100 levels die je speelt)
-als 1 van haar abilities mag ze proberen dode modellen in leven te houden
-als 1 van haar andere abilities kan ze zorgen dat alle modellen in haar controle zone (een cirkel met een straal van 8 inch voor vrijwel alle figuren, bij Eleniai is dat 12 inch) 2 dobbelstenen mogen gooien voor elke aanval en elke verdediging.
Nadeel aan haar is dat ze eigenlijk niet kan vechten. Als zij als laatste over is, is er nauwelijks kans meer om te winnen.
Omdat ik het de vorige keer met Martin al over heb gehad: Eleniai is Intangible, wat wil zeggen dat ze alleen geraakt kan worden met Ki of Magic attacks. Een gewone basic attack werkt niet tegen haar. Daarom combineert ze leuk met Justina, want haar ranged attack kan tegenstanders
seal geven. En als iemand gesealed is, kan deze Eleniai niet meer raken.
Daarnaast is anti-armor een van de dingen die in elke party hoort te zitten. Daarvoor zijn er eigenlijk 3 keuzes. Gelukkig dat 1 van die keuzes een lid van Church is: Damien. De andere twee zijn wanderers: Kujaku Hime en Faust Orbatos.
Qua support heb ik gekozen voor Gemini en Astraega. Beiden hebben een reeks abilities die erg goed zijn om modellen te healen dan wel van leuke statuseffecten te voorzien.
Als laatste heb ik dan nog een warrior nodig en dat werd Khaine d'Lacreu. Zij combineert perfect met church en met name met Saint Astraega:
Khaine kan de schade opvangen van een ander model, welke door de Saint er weer afgehaald wordt. Zo wordt het lastig voor mijn tegenstander om een model in een keer dood te maken.
Om het samen te vatten bestond mijn party uit:
High Saint Eleniai (+ Presence = +2 inch bij de controle zone)
Damien(+ Raphael's Gift)
JustinaGemini Saint Astraega (+ Transfer Rod)
en de wanderer
Khaine d'Lacreu + (Supernatural Armor).
Daarnaast mag je bij een organisation party nog kiezen voor een 'advantage'. Mijne was Unshakable Faith. Daarbij mag ieder model, mits gedood door de tegenstander, 1 keer proberen terug te komen met 1 levenspunt, door een effectcheck te maken.
Martin's party bestond uit
Wissenschaft leden:
Legacy of Solomon (pilot: Reist Ebersbacher)
Goethia (pilot: Frederick Mausser)
Celia
Alessa Raincross
Cordelia Rosalind
+ Plot card Power Source
Met de advantage 'The Process', waarbij je 2 positieve effecten aan twee verschillende niet gear en niet hidden modellen mag uitdelen.
Ik zie dat ik bij mijn foto's geen echte overview shots heb gemaakt. Jammer. We speelden op een tafel die 48 bij 48 inch was met 6 stukken terrein.
Wat rotsen, wat huizen en 1 bos.
Alle beschrijvingen hieronder zijn vanuit mijn oogpunt (ik heb het al lastig genoeg om tussen links en rechts onderscheid te maken, het wordt nog lastiger als ik dat vanuit twee oogpunten ga doen!
) en daarnaast kan de volgorde net even iets anders zijn en zal ik ook niet alles wat gebeurd is beschrijven dat is nogal saai.
Ik probeerde gebruik te maken van de rots in het midden om buiten schot te blijven van Martin zijn twee sniper girls (Alessa en Cordelia). Ik begon met de abilities van Eleniai en Gemini (Zack) actief. Martin deed hetzelfde met zijn Sniper girls, nu waren ze voor mij niet zichtbaar. Er wordt door ons allebei bewogen met de meeste modellen waarbij ik op Justina na, al mijn modellen aan de linkerkant van de rots in het midden van de tafel wist te krijgen. Justina stond namelijk aan de rechterkant van de rots. Martin staat iets verder uit elkaar: op links staat Alessa, Legacy staat in het midden, met Goethia er iets achter en een stukje daar weer achter Celia als bodyguard voor Cordelia.
Beurt 1 is meestal niet de beurt waarin er veel gebeurd, hooguit inderdaad wat bewegen.
In beurt 2 begint de actie. Er worden wat schoten uitgewisseld door Cordelia op Justina, mis dankzij dodge en door Justina op Goethia: raak, omdat Goethia niet mag dodgen. Gelukkig voor Martin haalt hij wel de rol tegen de seal. Wel kost het Goethia vrijwel de helft van de 25 levenspunten, ondanks de 4 armor die zij heeft.
Het schot van Goethia op Justina, die nu zonder actiepunten zit, faalt. Het schot van Alessa op Khaine lukt wel, ondanks mijn dodge. Het kost haar aardig wat levenspunten.
Legacy charged Khaine. Daarbij delft zij het onderspit. Echter aangezien Khaine in de controle zone van Eleniai staat, is dat mijn eerste oplossing: wat levenspunten van Eleniai opofferen voor Khaine. Gelukkig werp ik daar 2 en komt Khaine dus weer terug met 2 punten, die Eleniai verliest. Astreaga heelt de wonden van Khaine met een 8, waardoor Khaine weer op 10 levenspunten staat. Volgens mij begint Martin hier al een behoorlijke hekel aan Astraega te krijgen.
Legacy neemt wat klappen van Damien en dat is het wel voor deze beurt.
In beurt 3 duikt Justina weer weg net als de rest aan de linkerkant van de rots in het midden. Alessa duikt weer onder en zet haar stealth modus aan). Legacy probeert alle modellen binnen drie inch te meppen en ik declareer zowel met Damien als Khaine een dodge. Was echter overbodig want Martin gooit een 1, maar die gok durfde ik toch echt niet te nemen.
Dat laaggooien werd wel een beetje een trend. Voor alle statuseffecten gooit Martin zonder uitzondering hoog. Om echter poppetjes te raken waren zijn gears net een stel natte kranten.
Damien neemt nog wat levenspunten van Legacy mee door zijn Breathless te gebruiken. Bij deze aanval mag je als damagebonus de armorwaarde van de tegenstander optellen. Aangezien Damien armor toch al negeert, is dit erger naarmate iemand meer armor heeft. Daar gingen weer een kleine 15 levenspunten. Khaine miste. Goethia schoot en miste. De andere modellen van Martin bewogen en mijn modellen deelden weer wat effecten uit en of healden de anderen. Mijn Eleniai sprong naar voren om Alessa te ontdekken, zodat ze volgende beurt haar sniperattack niet kon uitvoeren.
In beurt 4 ging Legacy neer, maar niet dankzij Khaine (miste), maar dankzij Damien. Eleniai sprong naar veiligheid en Alessa bewoog zodat ze binnen 5 inch van Damien was. Justina schoot op Goethia, maar Celia intercepte dat.
In beurt 5 nam Alessa Damien onder schot met vier schoten. Ik gebruikte drie keer mijn dodge, deze waren alle drie succesvol, maar dankzij 2 crits van Martin, moest ik nog steeds elke keer 3 damage nemen. Gelukkig dat het vierde schot wel mis was. Khaine ruimde vervolgens met gemak Alessa op. Alessa is namelijk een Dark unit. Ik deed haar eigenlijk 8 slechts schade, maar dat wordt verdubbeld met de 'Sacred attack' attack.
In beurt 6 viel Goethia en kwam Celia in de problemen en was het een kwestie van opruimen.
Uiteindelijk stond aan het einde van beurt 7 Cordelia nog overeind... en bij mij mijn hele party. Vrijwel helemaal heel. Ik heb niet 1 unshakable faith token gebruikt.
Lessen voor een volgende keer:
Voor Martin:
-Celia dient als een bodyguard. Probeer dan ook beide sniper girls in haar buurt te houden.
-gebruik maken van je advantage: haste op Celia is heel goed. Armor ook, maar alleen als Damien er niet meer is.
-Goethia mag best bewegen: ze kan toch niet dodgen en ze verliest maar 1 attackbonus bij gebruik van Frederick Mausser als piloot.
Voor mijzelf
-meer gebruik maken van terrein
-meer concentreren op 1 tegenstander en die uitschakelen ipv aanvallen verspreiden.
-2 modellen in combat met Legacy is genoeg. Hoewel met alleen Damien was het achteraf gezien ook alleen misschien wel gelukt. Aan de andere kant, met iets beter rollen van Martin had dat nog wel een probleem kunnen zijn.
-Khaine is een beetje hit or miss. Te lage attackbonus en misschien nog steeds te veel een supportrol. Misschien dat een andere wanderer beter kan zijn in de rol van 'tank'.
Foto's