Right! de regels... even kijken waar te beginnen...
De campaign draait in beurten (net als de fantasy campaign), en het is de bedoeling dat iedereen er aan het begin van elke beurt bij is. De beurten zullen waarschijnlijk 1 a 2 weken per beurt duren, afhankelijk van het aantal battles en of iedereen kan.
Iedereen zit (waarschijnlijk) verspreid over de kaart en iedereen kan overal aanvallen, en je hebt geen 'legers' op de kaart staan. In 40K heeft elk ras wel vliegtuigen, teleporters, webway portals, monoliths of drop-ships, dus 200 kilometer of 2000 kilometer maakt dan niet zo heel veel uit. De kaart is een wereldkaart met een aantal continenten en een hoop landjes (territories). Als er veel spelers mee doen kun je er een paar kaarten van manen bij doen om het aantal territories te vergroten of zo.
Voor elke beurt geeft elke speler zijn orders door aan de campaign master. Je krijgt elke beurt een aantal CP (conflict points), waarmee je acties kan uitvoeren zoals aanvallen, verdedigingen bouwen of basissen bouwen. Voor sommige territories of situaties krijg je extra CP. Conflict Points zijn zeg maar het geld in de campaign, je kunt het ook opsparen van beurt tot beurt (max 200) en je kunt het aan andere spelers geven in ruil voor hulp of vrede.
Acties die je kunt doen met conflict points zijn:
Assault : Val een territory naar keuze aan en speel een battle, als je wint krijg jij het territory
Fortify : Een provincie naar keuze wordt versterkt, en je kunt dan o.a. je troepen daar versterkingen geven en tegenstanders kunnen er geen basis bouwen.
Fleet Battle : Op een 4+ kan 1 tegenstander geen versterkingen sturen in de volgende beurt.
Build Forward Base : Je bouwt een basis in vijandelijk gebied. In dat territory mag je dan Raids uitvoeren en als je daar aanvalt mag je versterkingen sturen.
Reinforce : in een fortified territory of een met een forward base mag je 10% meer punten inzetten als je dit gebruikt.
Raid : speel een raid scenario in een territory met een forward base en als je wint krijg je een deel van je tegenstanders Conflict Points.
Assault forward base: Probeer een vijandelijke basis in jouw gebied te vernietigen
Plan strategy: Je kiest een strategie uit (zie strategieën) die je in de komende battle mag inzetten.
Reinforce en Plan strategy mag je voor een battle kopen en hoef je niet voor het begin van de campaign turn aan te geven. Als je er de CP voor hebt natuurlijk.
Strategieën zijn bijvoorbeeld minefields, obstacles, night fight tijdens een battle, de missie kiezen, +1 om te beginnen of een aantal veteran skills die je aan een unit kunt geven. De cost varieert per strategy.
De campaign krijgt een campaign goal aan het begin, afhankelijk van het aantal spelers. (waarschijnlijk een bepaald aantal territories) en een tijdslimiet (bijvoorbeeld 20 beurten). De campaign stopt als 1 van de 2 behaald is.
Dit is even heel kort door de bocht, maar ik krijg lamme vingers...
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill