Battle: Guy's Schotten vs. Frank's Paras

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Battle: Guy's Schotten vs. Frank's Paras

Berichtdoor Beastherder » 14 nov 2010 20:16

Afgelopen donderdag 2000pts gespeeld tegen Guy zn Schotten (ik had wat foto’s gemaakt, maar die kwamen niet echt goed uit de verf, dus de mensen die er donderdag niet waren moeten het zich maar voorstellen)
Mijn leger bestond uit:

Company HQ
Comp Comm Carbine team
2iC Comm SMG team
3 Bazooka teams
Sniper
155pts

Parachute Rifle Platoon
3 Rifle Squads (6 Rifle/MG teams)
Command SMG team
M2 60mm Mortar
Bazooka Team
260pts

Parachute Rifle Platoon
Command SMG team
M2 60mm Mortar
Bazooka Team
260pts

Parachute Rifle Platoon
Command SMG team
M2 60mm Mortar
Bazooka Team
260pts

Parachute Machine-Gun Platoon
1 MG Section (4 M1919 LMG teams)
Command Carbine team
Bazooka Team
125pts

Parachute Mortar Battery
2 Mortar Sections (4 M1 81mm Mortar)
Command Carbine team
135pts

Parachute Field Artillery Battery
2 Gun Sections (4 M1A1 75mm howitzers)
Command Carbine team
Staff team
Observer Carbine team
135pts

Airborne Anti-Tank Platoon
4 Gun Sections (4 M1 57mm guns)
Command Carbine team
4 Jeeps
160pts

Airborne Divisional Recon Platoon
1 Recon Section (4 armored jeeps)
160pts

Glider Rifle Platoon
3 Rifle Squads (9 Rifle teams)
Command Rifle team
Bazooka Team
155pts

Glider Field Artillery Battery
2 Gun Sections (6 M3 105mm howitzers)
Command Carbine team
Staff team
Observer Carbine team
165pts

Air Observation Post
Grasshopper Airplane
25pts

Totaal 1995pts

Guy had een flinke bult infantrie, een groepje Shermans, een flinke batterij mortieren, Crocodile vlammenwerper-tanks en onzichtbare typhoons als air-support (de modellen stonden nog op de to-do lijst, denk ik ;) )
Vooral de Crocodiles maakten me toch erg zenuwachtig, want die jongens zijn zo zwaar ingeblikt dat ik praktisch niks had wat ook maar een kans maakte om ze kapot te krijgen. :snif:

Gerold voor scenario; we speelden in de lengterichting van de tafel en ik moest mijn tafelhelft bewaken tegen Guy zn aanval. Ik had de hele tafelhelft om op te stellen, maar de helft van mn troepen begon in Reserve, terwijl Guy begon met zn hele leger op de tafelrand.

2 van mijn Para platoons begonnen ingegraven in 2 weilanden in het midden van de tafel, met mijn grote batterij Glider-artillerie ver weg aan de tafelrand.
Dankzij mijn spotter-vliegtuigje kon ik probleemloos ieder punt van de tafel bombarderen, en dat zou heel belangrijk blijken. :yes:

Guy zijn troepen zijn namelijk Reluctant, want na jaren in de frontlinie gevochten te hebben in Afrika en Italië hebben ze er niet zo’n zin meer in, en vinden ze dat iemand anders maar s voorop mag lopen. ^_^ Gecombineerd met het feit dat iedere hit van een artillerie-bombardement zorgt voor een Pinned Down resultaat, waarna je niet meer naar de vijand mag lopen, zorgde dit er voor dat de Schotse aanval zéér langzaam ging.
Zo gauw een schotse eenheid zn Motivation-test haalde om niet meer Pinned Down te zijn, kregen ze weer een bombardement om de oren.
Al gauw kwamen mn 2e artillerie eenheid en mn mortieren ook op tafel, en die maakten mijn barrages alleen maar erger. Het scheelde maar weinig of Guy had op beurt 6 nog geen eenheden op mijn tafelhelft gehad, wat mij een automatische winst had opgeleverd. :unsure:

Guy deed nog wat terug met zijn mortieren (die nog best eng zijn) en zijn Air Support had mijn artillerie grote schade kunnen doen. Maar de dobbelgoden besloten Guy te straffen voor het ontbreken van de modellen, want het wilde maar niet lukken voor die piloten om mijn kannonen te raken.
Ik kreeg nog een dure les die duidelijk maakte dat als je infantrie veilig ingegraven in cover ligt het niet altijd slim is om er altijd mee te schieten. Dit maakt je namelijk zelf makkelijker te raken, dus soms moet je je jongens gewoon laten liggen. :yes:

De tijd begon te dringen, dus Guy stuurde zn Krokodillen naar voren om wat para’s te flamberen :disturbed:
Hij maakte goed duidelijk hoe vreselijk eng die dingen zijn, want mn zo stevig ingegraven jongens vielen bij bosjes, maar zonder ondersteunende infantrie om er gebruik van te maken (die lagen verder terug nog allemaal te schuilen voor mijn artillerie) was het niet de battle-winner die ze anders wel kunnen zijn.
Mijn anti-tank kannonen kwamen ook eindelijk tevoorschijn uit de Ambush waar ze al die tijd lagen te wachten, met een goede kans om wat Shermans in de kont te schieten. Maar die dobbels zaten me niet mee, en uiteindelijk had ik slechts 1 Sherman een beetje bang gemaakt, terwijl ik toch rekende op een stel flink ontploffingen.

Daarmee was de battle op zn eind, en waren mijn para’s de duidelijke winnaars. :thumbup:

Het was wel duidelijk dat mijn artillerie deze battle voor me gewonnen heeft. De speciale Amerikaanse regels, waarbij iedere command team kan spotten voor artillerie, gecombineerd met het kleine spottersvliegtuigje, maken mijn artillerie wel heerlijk makkelijk in gebruik.
Ik snap nu wel de tactiek-adviezen op de FOW-site van een ervaren toernooi-speler, die zweerde bij Amerikanen met massa’s basic-infantrie ondersteunt door zoveel mogelijk artillerie. Als je bedenkt dat je dan nog veel meer en veel zwaardere artillerie mee kunt dan met mijn para’s zie ik dat wel werken.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden over hoe deze leger-samenstelling speelde, dus nu hoef ik het alleen nog maar af geschilderd te krijgen.
:whistle:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Re: Battle: Guy's Schotten vs. Frank's Paras

Berichtdoor Guy » 14 nov 2010 22:46

Mooie battle report Frank. De artillerie was inderdaad heer en meester op het slagveld, met al die rondvliegende granaten hadden mijn jongens
geen enkele zin meer om zich naar de overkant van de tafel te begeven.
De Churchills waren leuk om een keer te gebruiken, maar ik denk niet dat ze voor iedere battle van stal zullen worden gehaald.
Achteraf had ik de Britse special rules voor Night Attacks moeten gebruiken, op die manier hadden ze veel meer kans gehad om de overkant te halen. De Black Watch gaat zich in ieder geval versterken met wat verkenners en APC´s, zodat ze in de aanval meer snelheid krijgen.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Keer terug naar Historische wargames