Tijd voor dat andere Early War leger, Matilda's
De Britten hadden voor de oorlog 2 concepten voor tanks:
- Cruiser Tanks. Dit waren de snelle jongens voor de doorbraak en omsingeling. Snelheid was waar het om ging en dat ging ten koste van de bepantsering.
Dit concept zou zich later ontwikkelen naar tanks als de Cromwell en Challenger
- Infantry Tanks. Zoals de naam al doet vermoeden waren dit de tanks bedoeld als infantrie-ondersteuning. Omdat ze toch in de buurt van de infantrie moesten blijven was er volgens de planners van het Ministerie van Defensie geen enkele reden dat ze sneller hoefden te kunnen rijden dan dat infantrie kon lopen.
(ik denk dat iedereen hier toch wel kan zien waar het probleem van deze theorie ligt

)
Betekent wel dat alle focus kan worden gelegd op bepantsering

.
Dit werden dus de Matilda's I en II en later zou dit zich ontwikkelen naar de Churchill.
Al tijdens de oorlog werd duidelijk dat deze tweedeling van taken in de praktijk niet handig was, en tanks als de Sherman en T-34 wezen de weg naar de Main Battle Tank, een tank die beide taken kon uitvoeren
Dit is echter Early War, dus alle fouten van de voor-oorlogse theorieën kunnen nog gemaakt worden
Wat dus leidt naar dit vrij bizarre Britse Infantry Tank leger
De Matilda tanks zijn enorm zwaar bepantserd, heel traag en (zeker in het geval van de Matilda I) belachelijk licht bewapend.
Ik heb dan ook maar de schildpad geadopteerd als mijn mascotte; niet snel, redelijk ongevaarlijk, maar moeilijk stuk te krijgen

Voor de eerste modellen heb ik de Matilda I's genomen (zelfs het historische kleurenschema heeft wel iets van een schildpad

)

Slechts bewapend met een enkel machinegeweer slaan deze jongens nog geen deuk in een pak boter, maar ze hebben wel Front Armour 6!
Voor mensen gewend aan Late War klinkt dit misschien niet indrukwekkend, maar de beste Anti-Tank Rating in mijn Duitse leger is de Pz.IV met 7, dus die kan
misschien net een Bailed Out halen als ik een 1 rol
Het is een Very Slow, Unreliable Tank, dus als infantrie een beetje zn best doet kunnen ze hem inhalen

De Squad Command tanks (herkenbaar aan het witte squad-nummer in de driehoek) zijn ge-upgunned van een gewoon machinegeweer naar een .50 machinegeweer (oh yeah, nu zijn ze echt gevaarlijk

)
In tegenstelling tot de Duitse tanks mis je bij deze goedkope modellen wel wat details. Met name de opvallende koplampen zijn duidelijk afwezig
Een gemotiveerde scratch-builder zou deze er zelf op kunnen maken, maar dit is voor mij een goedkoop snel projectje dus ik vond het wel goed zo

Zoals je op de voorgaande foto wel kan zien is dit zeker geen grote tank
Vergelijk met een Sherman, en bedenk dat die Matilda dus even goed gepantserd is van voren en zelfs beter van opzij

Op naar de grote broer, de Matilda II