Hoi,
Hier eindelijke de definitieve regels (onder voorbehoud van fouten )
De kaarten doen niet meer meen foetsie en iedereen begint zonder territoria/planeten
Ik heb een map gemaakt en op een prikbord geplakt.
(later maken we er een mooie gekleurde/ geplastificeerde van, misschien met kleine gekleurde piepschuim bolletjes als planeten)
Als iedereen nu punaises in zijn eigen kleur schildert/er vlaggetjes van maakt (ben en ander WHFB campaign veteran, leef je uit) dan kunnen diegenen die al gewonnen hebben donderdag één of meer planeetje prikken.
Hive Novio Warhammer 40,000 Iaxl Campaign
Regels
Duur: Start: 10 mei 2007
Einde: 8 November 2007
Verhaal:
In het 41st millenium blies de Warpstorm genaamd Uncle Bob zichzelf uit.
Na 2007 jaar kan het Imperium weer contact maken met het Iaxl systeem.
Dit bestaat uit 16 zonnestelsels: Aquarius, Pisces, Aries, Taurus, Gemini I, Gemini II, Cancer, Leo, Virgo, Libra, Scorpio, Saggitarius, Capricornus, Zodiac, Nocio Magus en M’nen. In totaal 104 planeten.
De laatste berichten die waren ontvangen van het Iaxl Sterrenstelsel waren dat er vesrschillende opstanden waren waarschijnlijk geleid door een Chaos cultus. Er was een Ork hulk gesignaleerd en een Eldar Craftworld was uit het niets opgedoken.
De Inquisiton, Ecclesiarchy en verschillende Space Marine Chapters hadden destijds legers gestuurd en hiervan was niets meer vernomen doordat de Warpstorm Uncle Bob was opgestoken.
Een eerste scan van alle zonnestelsels door een Astropathic Choir brachten slecht nieuws. De orks waren er nog, evenals de Eldar, er bleken verschillende Tau Explorator vloten door de Warp het Iaxl systeem in te zijn geblazen.
De Adeptus Mechanicus melde dat ze enkele duizenden jaten gelden enkele wereld en enige manen in het Iaxl systeem hadden onderzocht en dat deze wel eens Necron Tomb worlds konden zijn. Ook namen het Astopathic Choir een Schaduw in de Warp waar die niks met Uncle Bob te maken had. Een Schaduw met honger!
Het Imperium verzamelde zijn krachten. Ieder leger met zijn eigen agenda maar allen klaar voor één ding: OORLOG!
Doel: Victory Points (VP) verzamelen door battles te spelen en planeten te veroveren.
Diegene met het hoogst aantal VP aan het einde van de campaign wint.
Welke legers mogen er mee doen
Alle codex legers mogen mee doen, met traits, doctrines, Tyranid Big One armies etc. Forge World modellen (geen superheavies) mogen ook.
Beginsituatie:
Je begint met een Force Organisation Chart (FOC) van maximaal:
1 HQ
1 Elite
2 Troops
1 Fast Attack
1 Heavy Support
Je kan spelen zo vaak je wilt, met wie je wilt, voor zoveel punten als je wilt.
Hoe speel je?:
Je stelt een leger samen. Je legt dit vast aan de hand van je begin FOC. Uitrusting, bewapening, unit grootte of retinue/bodyguard hoef je niet vast te leggen.
Bv Bob
1 HQ Tyranid Warriors
1 Elite Lictors
2 Troops Genestealers en Ripper Swarms
1 Fast Attack Raveners
1 Heavy Support Carnifex
Als hij een leger maakt mag Bob dus zelf weten of hij 6 Tyranid Warriors , 2 lictors , 12 genestealers, 6 ripperswarms, 3 raveners en een tooled up Carnifex neemt.
Of 6 Tooled up Warriors, o lictors 12 tooled up genestealers 3 ripper swarms 0 raveners en 1 mega tooled up carnifex neemt.
(denk wel aan je minimum van 1 hq en 2 troops)
Je zoekt een tegenstander en spreekt af voor hoeveel punten en met welke missie je een potje 40K gaat spelen.
Je kiest een planeet uit om voor te vechten (zie hieronder of Campaignmap)
Naam Zonnestelsel Aantal Planeten
1 Aquarius 7
2 Pisces 4
3 Aries 8
4 Taurus 10
5 Gemini I 6
6 Gemini II 6
7 Cancer 8
8 Leo 4
9 Virgo 5
10 Libra 7
11 Scorpio 3
12 Saggitarius 7
13 Capricornus 6
14 Zodiac 9
15 Novio Magus 11
16 M'nen 3
Totaal 104
Je speelt een battle en rekent uit wat het resultaat is (p86 van het rulebook)
De spelers krijgen de volgende VP:
Winnaar-Verliezer
Draw 10-10
Solid Victory 13-7
Crushing Victory 15-5
Victorious Slaughter 20-0
De winnaar krijgt de planeet en plaatst zijn vlag/gekleurde punaise etc.? op de campaignmap
Bij een Draw krijgt niemand de planeet.
Beide rollen een D6 voor de
EXTRA tabel
2 t/m 5 rol op de FOC Tabel
1 of 6 rol op de Special Abilities Tabel
FOC Tabel (roll 2 D6)
2 je mag een Troops toevoegen aan je begin FOC
3 je mag een HQ toevoegen aan je begin FOC
4 je mag een Elites toevoegen aan je begin FOC
5 je mag een Fast Attack toevoegen aan je begin FOC
6 je mag een Troops toevoegen aan je begin FOC
7 je mag een Troops toevoegen aan je begin FOC
8 je mag een Heavy Support toevoegen aan je begin FOC
9 je mag een Fast Attack toevoegen aan je begin FOC
10 je mag een Elites toevoegen aan je begin FOC
11 je mag een Heavy Support toevoegen aan je begin FOC
12 je mag een Troops toevoegen aan je begin FOC
Special Abilities Tabel (roll 2 D6)
2
Reinforced Armour: (Vehicle) You may request a re-roll for the result of one penetrating hit scored against this vehicle per battle
3
Skilled Gunnery: (Vehicle) You may re-roll one failed To Hit roll, or may re-roll the Scatter dice, per battle
4
Skilled Pilot: (Vehicle) The vehicle may re-roll one Dangerous Terrain test per battle
5
Rapid Deployment: One unit (Infantry/Bikes/Cavalary) may re-roll its Reserves roll if held in reserve.
6
Street Fighters: One unit (Infantry/Bikes/Cavalary) may re-roll one Difficult or Dangerous terrain test per battle.
7
Grizzled Veterans: One unit (Infantry/Bikes/Cavalary) may re-roll failed To Wound rolls for one single player turn of close combat or shooting (1 p.p.m) per battle
8
Seasoned Campaigners: One unit (Infantry/Bikes/Cavalary) may re-roll one failed Morale check per battle.
9
Tank Killers: One unit (Infantry/Bikes/Cavalary) may re-roll one failed Armour Penetration roll per battle.
10
Natural Survivors: One unit (Infantry/Bikes/Cavalary) may re-roll its test to break off if the unit is the loser in an assault.
11
Terrifying: (Vehicle) You may request a re-roll for the Morale Check for enemy units Tank Shocked by this vehicle
12
Hardened Crew: (Vehicle) You may request a re-roll for the result of one glancing hit scored against this vehicle per battle.
De verliezer kiest van de door hem en zijn tegenstander gerolde resultaten welke hij wil.
De winnaar krijgt de het andere resultaat.
Bij een draw dobbel je om wie wat krijgt
FOC moet meteen weer benoemt worden en Special moet je ook aan een unit geven.
Bv
Bob en Harald hebben besloten om voor Scorpio 1 te vechten.
Harald wint met een Crushing Victory
Harald heeft 15 Victory points Bob 5
Harald prikt zijn vlag in Scorpio 1 op de campagnemap
Bob rolt Extra een 2; de FOC tabel een 2, Troops.
Harald rolt extra een 6; de Special Tabel 9 Tank Killers
Bob kiest de Troops en maakt er Hormagaunts van
Harald geeft zijn Heavy Support: Devastator Squad de Tank Killers skill.
Een unit mag maximaal 2 skills van de tabel en/of codex
Bv Harald heeft een non-codex chapter en mag zijn devastators Tank Hunters geven.
Als hij dit doet mag hij ze ook nog Tank Killers geven.
Rolt Harald nog een keer de Tank Killers ability dan kan hij deze aan de Devastors geven; deze hebben dan 2 keer een re-roll maar dan mogen geen Tank Hunters skill meer.
Let op: je kunt nooit re-rolls re-rollen.
Mocht je een Special Ability echt niet aan een unit kunnen geven (bv alles heeft er al 2) dan kan je hem bewaren tot je weer een unit er bij hebt of inzetten in een battle (zie verder)
Verder op in de campaign:
Bezette planeten veroveren:
Indien je een planeet wil veroveren die al bezet is dan vraag je om een battle bij de bezetter.
Jij zet dan een FOC, Special Skill of Planeet in die je hebt. Als je verliest krijgt de bezetter die van jou. Als je wint krijgt je de planeet. Bij een draw gebeurt er niks,
(stel je maar voor dat als je verliest je manschappen bent verloren (als je een FOC in hebt gezet), je veteranen zijn gesneuveld (als je een Special Skill hebt ingezet) of je hebt een planeet bijna onverdedigd achter gelaten en je tegenstander heeft die zonder al te veel slag of stoot veroverd terwijl je op zijn planeet vocht (als je een planeet in zet)
Je kan ook afspreken met je tegenstander waar je om speelt (FOC, Planeet of Special Skill)
Indien je geen FOC, Special Skill of Planeet hebt (je wilt instappen in de campaign en alle planeten zijn al veroverd, of je bent weer alles kwijt). Dan kan om de dobbelsteenworp na het spel spelen. D.w.z. Win je dan dan heb je een planeet rol je allebei voor de extra tabel en de verliezer kiest wat hij wilt.
Verlies je dan behoudt de bezetter zijn planeet en mag hij kiezen welke uitslag van de 2 dice rolls hij wil.
Op deze manier kan je dus altijd in de campaign instappen en toch nog vooruitgang boeken (VP en FOC/Special) al blijf je verliezen.
Zonnestelsel Bonus: Als je een volledig zonnestelsel veroverd hebt dan krijg je als je om een planeet uit dat zonnestelsel vecht de volgende bonus.
Je bent altijd Defender in de missie.
Je mag zoveel % meer punten gebruiken als het aantal planeten in het zonnestelsel
bv
Bob heeft alle 7 planeten van het Aquarius stelsel in zijn bezit.
Harald daagt hem uit voor Aquarius 1 en zet de net veroverde planeet Scorpio 1 in.
Ze spelen 1.500 punten
Bob is defender
Bob speelt met 1605 punten (1.500 + 7 procent)
Indien Harald wint is Bob Aquarius 1 kwijt en voor Aquarius 2 t/m 7 de % Bonus kwijt.
(hij moet zijn krachten te veel spreiden)
Puntentelling:
Je verdient elke battle een aantal VP. Je deelt dit door het aantal battles dat je gespeeld hebt (dit is om te voorkomen dat er in beurten gespeeld moet worden/dat iedereen even veel battles moet spelen)
Dit is je score.
De enige vereiste is dat je 5 battles minimaal speelt tegen verschillende tegenstanders.
Dit is om te voorkomen dat iemand na 1 massacre stopt, zo van 20/1 = 20 ik sta bovenaan.
(de campaign duurt 9 maanden dus dat moet lukken)
Op de Hive Novio site en/of op papier kan iedereen zijn score, FOC en Special Abilties, planeten bijhouden.
VEEL PLEZIER!!!
Dit is reserve Bobske.