Necromunda Hive Novio B02 06

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: Necromunda Hive Novio B02 06

Berichtdoor Beastherder » 01 dec 2022 10:06

Dit gaat heel episch worden :grijns:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6140
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Necromunda Hive Novio B02 06

Berichtdoor Roland » 12 dec 2022 22:07

Tijd voor een project update. Had iets verder willen zijn maar het gaat gestaag vooruit en ben nog steeds erg enthousiast met het gekozen project.
Hieronder enkele detail fases die ik doorlopen heb de laatste 2 weken.

Do the top!
De toplaag kreeg vorm en werd tijd om te denken hoe de afwerking eruit zou gaan zien. Zo heb ik mallen gemaakt om te dienen voor foamboard. Wil deels tegels, beton platen en metaal grids maken. Het moet wel allemaal redelijk vlak blijven omdat er natuurlijk gebouwen op komen te staan voor de hoogte. Maar dat lukt wel om het dan toch ook afwisselend te laten ogen. Heb als laatste nog even een proefje gedaan met hoe het er ongeveer uit komt te zien als ik het allemaal neer ga leggen om een gevoel te krijgen en uitdagingen te spotten. Die zijn er zeker als ik alles vooraf zou snijden en dan denk te plaatsen. Heb daarom besloten gewoon ter plaatsen te gaan lijmen en wel te zien. Zo random als het maar kan dadelijk dus.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LED there be Light!
Een Hive als deze heeft licht nodig, zo ook de tussen plaat. Heb besloten dit weg te werken niet aan de onder of boven kant maar in de trap openingen die ik erin heb gemaakt. Dat geeft meteen een mooi sfeertje. De verticale pilaren krijgen natuurlijk ook een hoop verlichting dus genoeg LED's zo meteen. Ik moest wel eerst leren hoe dit überhaupt werkt. YouTube was weer eens mijn grootste vriend hierin. Duurde even voordat ik het door had, maar keuzes gemaakt voor met 9v batterijen te werken en nu kan ik mooi serieel en parallel geschakelde led strips zelf maken zodat ik zoveel mogelijk haal uit 'n batterij en ook minimaal 'n hele dag gameplay zou kunnen blijven werken. Heb er zelfs een mooie schakelaar voor ingebouwd hahaha Erg leuk om dit nu ook onder de knie te hebben en weer eens de soldeerbout te hebben gebruikt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bottom side up, rivit time!
Toen was het tijd om de onderkant ook aan te gaan kleden. Het spinnenweb had ik dus verzonken zodat ik geen last had van de afwerking aanbrengen. De onderkant zou alleen gaan bestaan uit karton maar idee was wel wat afwisseling aan te brengen als afwerking (schilderwerk) tussen beton en metaal. Daarom lekker veel rivits geplakt en diverse patronen in het karton gesneden. De beton lekker beschadigd met een mes, schaar en zelfs met mijn vuist erop geslagen hahaha. Gewoon lekker lomp doen en het wordt vanzelf wat. Daarna nog een mix van muurvuller verdund en met wat houtlijm voor een ruwer effect aangebracht. Meteen ook een dikkere versie van deze mix aan de randen van de doorgangen en betonnen (delen die nog wel goed zijn) aangebracht zodat daar niet op karton of gebroken beton lijkt maar nog een hele muur. Mooie overloop van gebrokkeld naar heel aan de zijkanten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Creative Side
En toen een van de leukste dingen!! Had ik lang op gewacht maar ben begonnen met het 'versieren' van de zijkanten. Misschien wel het meest zichtbare deel dadelijk als je speelt om een echte Necromunda Hive Novio feeling te geven. Tal van zaken die lekker gaan uitsteken. Gaatje in de XPS maken, lijmpistool erin en iets erin drukken haha. Heerlijk eenvoudig en zo doeltreffend. Het moet juist niet mooi zijn toch dat is misschien toch wel het leukste van Necromunda scenery maken.
Afbeelding

All the way up!
Ok, niet onbelangrijk. We gaan binnenkort de hoogte in bouwen. Ik wil dit doen met 0,5x0,5 tot max 1x1 size torens te maken. Sommige van 1 tot 3 verdiepingen hoog die je random op de board kan zetten. Met loopbruggen die je zelf plaatst of torens die tegen elkaar kunnen staan. Ook liften tussen de grote verdiepingen bestaan dadelijk ook hieruit. (heb al een vet LED idee hiervoor ook! B) ) Dus eens meten hoe het eruit gaat zien. Blijkt dat de kratje die ik heb gekocht (1 euro per stuk en prachtig materiaal) exact 6 inch hoog zijn. Mooi om te testen dus omdat ik twijfel tussen 12 en 18 inch per speel laag. Nou voor mij was het snel duidelijk toen ik ging stapelen. Het wordt 12 inch wat ook super is voor de bouw. Zo kan ik mooi 3 lagen van ieder 4 inch maken wat ook top is voor de gameplay. Er is ruim voldoende ruimte om je hoofd eronder te steken en dus niet te krap allemaal. Desnoods de regels wat buigen met hoogte +1 inch cadeau ofzo als het niet werkt, maar volgens mij is 4 inch prima per verdieping (oude 1995 bulkheads zijn 3 inch in hoogte). Een lift zet je zo af op iedere gewenste hoogte natuurlijk dat geeft extra mogelijkheden. Overigens zullen de verticale torens echt niet strak trapjes van 4 inch hebben. Er zal wel een basis in zitten van platformen die telkens 4 inch zijn.
Afbeelding
Afbeelding

You guys are the best!
Nou nog een leuke foto (had ik dacht ik al gedeeld in de app groep) maar heb een mega stapel aan bits van jullie gedoneerd gekregen via Michel. Super bedankt hiervoor! Heb ze even zitten selecteren en het is echte en enorme stapel met super veel moois. Ik maak veel zelf maar mixen met goeie bits blijft natuurlijk extra vet. Bedoeling is dat ik ga casten. Wil dit eerst eens proberen op de cheapy manier met Kit en vaatwasmiddel en water. Dat had ik op Youtube gevonden als goedkoop alternatief. Eens zien of dit lukt, kit is gekocht bij de Action hehe.
Afbeelding
Legers die ik speel: 40K Space Marines. 40K Kill Team. ASOIAF Greyjoy. Necormunda/Gang Wars Orlock & Esher. Last Days Zombie Apocalypse, Gaslands
Avatar gebruiker
Roland
Ogre with nifty pigtails
 
Berichten: 159
Geregistreerd op: 04 jun 2020 21:34
Woonplaats: Cuijk

Re: Necromunda Hive Novio B02 06

Berichtdoor henerius » 13 dec 2022 05:23

Leuk project om te volgen. Keep it up!
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1522
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Necromunda Hive Novio B02 06

Berichtdoor shogun » 14 dec 2022 08:52

Dag Roland,

Misschien kan ik je helpen.
Ik heb nog wat siliconen in huis en ik kan een paar kleine malletjes voor je maken als je wil. Ik heb nog een aantal 40k industrial tegels (5 bij 5 cm of zoiets..) dus als je wil kan ik die casten. Omdat dit platte stukken zijn kost me dit weinig siliconen.
Ook heb ik zelf nog een mal van een stuk 40k terrein. Je kunt hiermee aardige stukken muur van ongeveer 8 bij 10 cm maken.

Dit is het product wat ik gebruik:
https://www.siliconesandmore.com/nl/siliconen-additie-pink-10.html

Dit is de resin/giethars die ik zelf gebruik:
https://www.siliconesandmore.com/nl/polyurethaan-giethars-d80-set.html

Weet niet hoeveel budget je wil spenderen maar voor 25 euro (inclusief verzendkosten) kun je al giethars kopen en daar kun je dan veel bits mee maken.

Mocht ik iets voor je kunnen betekenen dan hoor ik het wel.. :tu:
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Necromunda Hive Novio B02 06

Berichtdoor Guy » 14 dec 2022 11:32

@Roland: mooi project en erg leuk om te volgen. Wat het maken van extra bits d.m.v. mallen en gieten zou ik op het aanbod van Shogun ingaan - veel beter dan gaan knoeien
met kit, water en afwasmiddel. Heb zelf ook de spullen van Siliconesandmore.com gebruikt voor barbaren en Romeinen in 2mm; heel degelijk materiaal en omdat je vooral grote, dunne
panelen giet haal je een hoop gietstukken uit één verpakking resin.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1058
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Necromunda Hive Novio B02 06

Berichtdoor Roland » 14 dec 2022 22:28

Leuk project om te volgen. Keep it up!


Dank je. Will do :D

Dag Roland,

Misschien kan ik je helpen.
Ik heb nog wat siliconen in huis en ik kan een paar kleine malletjes voor je maken als je wil. Ik heb nog een aantal 40k industrial tegels (5 bij 5 cm of zoiets..) dus als je wil kan ik die casten. Omdat dit platte stukken zijn kost me dit weinig siliconen.
Ook heb ik zelf nog een mal van een stuk 40k terrein. Je kunt hiermee aardige stukken muur van ongeveer 8 bij 10 cm maken.

Dit is het product wat ik gebruik:
https://www.siliconesandmore.com/nl/siliconen-additie-pink-10.html

Dit is de resin/giethars die ik zelf gebruik:
https://www.siliconesandmore.com/nl/polyurethaan-giethars-d80-set.html

Weet niet hoeveel budget je wil spenderen maar voor 25 euro (inclusief verzendkosten) kun je al giethars kopen en daar kun je dan veel bits mee maken.

Mocht ik iets voor je kunnen betekenen dan hoor ik het wel.. :tu:


Hartelijk dank voor je aanbod natuurlijk en ook de info. Ik heb de kit toch al liggen dus dat ga ik wel gewoon even testen. Wil je me evt. die tegels een plaatje van sturen hoe ze eruit zien? Wil materialen mixen, maar wil geen eindeloze GW achtige terrein, juist meer handgemaakt en beetje mixen met junk en casts.
Zelf wilde ik met roodband, beetje water en met houtlijm mix werken. Roodband is gemengd met wat cement dus ook best stevig. Of ik gooi er gewoon echt wat cement in. Heb het toch allemaal liggen dus bij wijze van gratis. Gewicht is niet z'n issue en wil het lekker kunnen brokkelen. Als dat allemaal tegen valt dan kan ik altijd nog overstappen op het echte werk denk ik dan. Hoe dan ook moet het juist 'niet perfect' zijn.

@Roland: mooi project en erg leuk om te volgen. Wat het maken van extra bits d.m.v. mallen en gieten zou ik op het aanbod van Shogun ingaan - veel beter dan gaan knoeien
met kit, water en afwasmiddel. Heb zelf ook de spullen van Siliconesandmore.com gebruikt voor barbaren en Romeinen in 2mm; heel degelijk materiaal en omdat je vooral grote, dunne
panelen giet haal je een hoop gietstukken uit één verpakking resin.


Thanks man, het is ook echt een leuk project om aan te werken. Het gieten zal zich niet beperken tot alleen tiles maar juist diverse bouwmaterialen die met de hand moeilijk na te maken zijn en in veelvoud wel terug mogen komen. Waarschijnlijk ook in afgebrokkelde vorm hehe. Resin is best prijzig voor de hoeveelheden en daarbij misschien iets te perfect heb ik het idee.
Ga het spul toch wel kopen omdat ik graag ook met watereffecten ga werken. De onderste verdieping plaat heb ik daar flinke plannen mee en kans is groot natuurlijk wel op meer detail plekjes hehe.
Legers die ik speel: 40K Space Marines. 40K Kill Team. ASOIAF Greyjoy. Necormunda/Gang Wars Orlock & Esher. Last Days Zombie Apocalypse, Gaslands
Avatar gebruiker
Roland
Ogre with nifty pigtails
 
Berichten: 159
Geregistreerd op: 04 jun 2020 21:34
Woonplaats: Cuijk

Re: Necromunda Hive Novio B02 06

Berichtdoor shogun » 15 dec 2022 09:10

Ik ben al een mal aan het maken voor de tegels. Ik heb ook nog hars en zal een paar tegels casten voor je. De tegels zijn van de oude 40k terrain set. Ik heb 5 varianten van tegels in de mal verwerkt. Zie onderstaande link voor 1 variant (het zijn dus deze tegels):

https://www.ebay.co.uk/itm/224485930334?hash=item344467755e:g:IRoAAOSwcJJgukwB&amdata=enc%3AAQAHAAAA8DsBzdPtNSW1Kp3lfzJtkI47PoupVksEoPFteTMk2bCCgKIwIX4nzqRLw36mCqzHl%2F09RnXGILTnGFy0XOcBmzgJ3YXGyfAMIRQQURsr3n5%2FJtgA9vg47gXeoM71wO%2BoSOYBPE%2FrMZsibeQmx7cxm%2FYjDCQ6a3gPOEbEc%2FAxSr903M3wW8GGcy95SIXA55jkksf3w%2BFQoLamG8dloRXwLCnZgGRCEvT84es09RU3tCuVTHaN1KHLvppF8jPOGBYvtLyGUyq4CkOidSeFc5%2FlMnqSy9Sgn6AyE5CDOfwYkyY%2BOH9kY8gYNiir6aUllrOb3g%3D%3D%7Ctkp%3ABFBMyKq3y6Jh


[quote="Roland"]Heb daarom besloten gewoon ter plaatsen te gaan lijmen en wel te zien. Zo random als het maar kan dadelijk dus.[/quote]
[quote="Roland"]Hoe dan ook moet het juist 'niet perfect' zijn.[/quote]

Misschien wat handige tips voor je:

Ik zou goed nadenken over het random plaatsen van tegels. Ik denk dat het beter is om te werken met segmenten en de vloeren een beetje realistisch in te richten. Less is soms more. Je kunt een hele verdieping voorzien van simpele vierkante tegels (knip je bijvoorbeeld uit plastic verpakkingsmateriaal), en dan kiezen voor een cool element. Iets wat er een beetje uitspringt. Je hebt al de verlichting dus dat is een mooi element.

Ook kun je beter bepaalde vloerplaten pas gaan plakken na het schilderen omdat het anders moeilijker is om ze te schilderen, vooral in het midden. Je hebt natuurlijk makkelijke technieken om grote oppervlaktes snel te schilderen (washes/ drybrush) maar een simpele kleine highlight op het einde kan veel doen met je terrein. Dit is makkelijker wanneer je een plaatje in je hand hebt.

Schildertip: Voor een cool effect van ' verweer' kun je ook de "salt en hairspray techniek" gebruiken. Op youtube kun je daar ook wel wat tutorials van vinden.

Ik zal wat tegels voor je casten en je dan een berichtje sturen. :tu:
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Necromunda Hive Novio B02 06

Berichtdoor Roland » 15 dec 2022 19:58

Oei, super! Ja, daar ga ik zeker van profiteren. Hartelijk dank alvast!! :thumbup:

Schilderen komt wel goed hoor, daar ben ik niet zo bang voor, de technieken heb ik wel redelijk door allemaal (al de nodige ervaring met scenery). Nadeel vind ik van los schilderen dat ik niet eerst een 'eenheid' ervan kan maken door dirt of andere materialen toe te passen op het board. Nee, geloof dat dit helemaal goed komt. Ben vooral benieuwd hoe goed ik die randen geschilderd krijg en hoe snel dat zal gaan.

En ja, ik ga grote delen met grotere vlakken maken, echt niet alleen titels van 3x3 inch dat is inderdaad te rommelig. Punt is dat ik gaten voor trapdoorgangen heb gemaakt en die pijpleidingen die je ziet. Dat maakt het dat ik niet gemakkelijk even alles kan meten vooraf. Beter dus starten, en dan tile voor tile gewoon kiezen wat ik het mooiste vind staan.

Uiteraard hartelijk dank voor het meedenken en de casts! :D
Legers die ik speel: 40K Space Marines. 40K Kill Team. ASOIAF Greyjoy. Necormunda/Gang Wars Orlock & Esher. Last Days Zombie Apocalypse, Gaslands
Avatar gebruiker
Roland
Ogre with nifty pigtails
 
Berichten: 159
Geregistreerd op: 04 jun 2020 21:34
Woonplaats: Cuijk

Re: Necromunda Hive Novio B02 06

Berichtdoor Roland » 06 jan 2023 13:22

Weer tijd voor een update. Post veel sneller op Facebook dan hier omdat het minder tijd kost. Mocht je dat leuk vinden dan kun je dat hier volgen. https://m.facebook.com/RolosHobbyTable/

Toplaag en primer zit er inmiddels op. Is natuurlijk meer werk dan je denkt maar wel zeer bevredigend. Heb er nu ook een slideshow van gemaakt en op YT gepost. Volgende stap is schilderen! Vooral veel roest, beton en hazard stripes zal het worden. Flink weatheren in iedergeval.



Afbeelding
Afbeelding

Na het schilderen gaan we starten met de eerste verticale bouwwerken. Wil er gelijk een paar tegelijk maken en als inspiratie heb ik nieuwe schetsen gemaakt die meer passen bij de look waat ik nu voor ga.
Afbeelding

Afbeelding

Lift
Afbeelding

Afbeelding

Ook (ben op vakantie) had ik wat tijd over en heb met de glitterpennen van mijn dochters het Hive Novio city logo een kleine upgrade gegeven. Ergens gaan we deze nog verwerken natuurlijk.
Afbeelding

Ik wil nu ook meer filmpjes ervan gaan maken ipv alleen foto's. Heb een simpele standaard gekocht hiervoor en ga hier nu mee oefenen.
Legers die ik speel: 40K Space Marines. 40K Kill Team. ASOIAF Greyjoy. Necormunda/Gang Wars Orlock & Esher. Last Days Zombie Apocalypse, Gaslands
Avatar gebruiker
Roland
Ogre with nifty pigtails
 
Berichten: 159
Geregistreerd op: 04 jun 2020 21:34
Woonplaats: Cuijk

Vorige

Keer terug naar Hive Novio Blogs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten